Friday 25 May 2012

Selamat kah pengambilan minyak ikan (Omega) semasa kehamilan?

Entry ini saya rujuk melalui pembacaan AmericanPregnancy.org , so tiada istilah entry sekadar omong kosong. :)

Penyelidikan saintifik sentiasa memperluaskan pengetahuan kita tentang keperluan pemakanan semasa kehamilan. Antara perkembangan terkini dalam bidang ini, adalah penting omega-3 asid lemak dalam kedua-dua perkembangan bayi yang sihat dan kesihatan ibu.

Sebelum pergi lebih lanjut signifikan pengambilan Omega semasa kehamilan ingin saya ceritakan sedikit apa itu OMEGA?
Omega-3 adalah sebuah keluarga rantai panjang asid lemak poli tak tepu di mana  nutrien yang terkandung di dalam nya penting untuk kesihatan tubuh dan otak. Malangnya, ini tidak disintesis oleh tubuh manusia dan oleh itu mesti diperolehi dari diet atau makanan tambahan.


Kajian menunjukkan bahawa kedua-dua omega-3 yang paling bermanfaat adalah EPA (Eicosapentaenoic acid) dan DHA (asid docosahexaenoic). Walaupun EPA dan DHA secara semulajadi berlaku bersama-sama dan bekerjasama dalam badan, kajian menunjukkan bahawa setiap asid lemak mempunyai manfaat yang unik. EPA menyokong jantung, sistem imun, dan tindak balas keradangan. DHA menyokong otak, mata, dan sistem saraf pusat dan sebab itulah  mengapa ia adalah unik penting untuk wanita mengandung dan menyusu.

Mengapa OMEGA penting semasa kehamilan?
Omega-3 telah didapati penting untuk pembangunan neurologi dan awal visual bayi.  Omega-3 juga digunakan selepas bersalin untuk proses penghasilan susu ibu. Kajian telah mengesahkan bahawa menambah EPA dan DHA kepada diet seorang wanita hamil mempunyai kesan positif ke atas pengembangan bayi. Kajian juga telah menunjukkan bahawa penggunaan yang lebih tinggi omega-3 boleh mengurangkan risiko alergi di kalangan bayi.
Omega-3 asid lemak mempunyai kesan positif ke atas kehamilan . Peningkatan pengambilan EPA dan DHA membantu  mencegah risiko semasa proses bersalin dan mengurangkan risiko pre-eklampsia . Kekurangan omega-3 juga meningkatkan risiko ibu untuk kemurungan. Kadang kala kecelaruan mood selepas bersalin berlaku awal semasa proses berpantang.

Selamat kah makan Omega semasa hamil?
Kualiti minyak ikan adalah selamat untuk di diambil semasa mengandung. Untuk pengetahuan ikan segar (yang dimakan) boleh mengandungi toksin alam sekitar seperti merkuri yang terkumpul di dalam badan ikan semasa hayatnya. Bahan toksin ini boleh dihapuskan semasa pembuatan dan pemprosesan minyak ikan tersebut dengan penggunaan bahan mentah yang berkualiti dan proses penapisan yang selamat dan canggih.

Di dalam set mengandung Shaklee pengambilan Omega adalah pada peringkat Trimester Ke-2 dan ke-3 bersama-sama dengan vitamin lain seperti
  • Multivitamin
  • B-Complex
  • Vitamin C
  • Kalsium

    Keistimewaan Omega Guard Shaklee
  • Minyak ikan terbaik di dunia - mengandungi 7 jenis asid lemak
  • Ultratulen dan bergred farmaseutikal
  • Mengurangkan risiko jantung
  • Perkembangan dan fungsi otak. Baik untuk pertumbuhan otak bayi
  • Kesihatan kardiovaskular
  • Memelihara tekanan darah (semasa hamil tekanan darah wanita hamil tak menentu, tak ada darah tinggi sebelum hamil tetapi masa hamil pun boleh dapat risiko darah tinggi)

Jom berkenalan dengan vitamin Set Ibu Hamil . Jom KLIK


Bagi yang berminat nak dapatkan Omega Guard Shaklee boleh hubungi saya mamaBatrisyi82@gmail.com / Add FB Azimah SuĂșt /017-6706342 Harga Istimewa buat semua pelanggan.








1 comment:


  1. Info yang menarik mengenai minyak ikan Omega-3. Memang pengambilan minyak ikan Omega-3 banyak mendatangkan manfaat kesihatan. Namun pengambilan minyak ikan Omega-3 boleh juga mendatangkan kemudaratan sekiranya ianya diambil dalam dos yang berlebihan. Antaranya ialah ia boleh mendatangkan 'reversal effect' iaitu sistem imunisasi badan yang sepatutnya menjadi lebih kuat dengan pengambilannya akan menjadi lemah. Akibatnya seseorang itu akan mudah mendapat penyakit berjangkit dan penyakit kronik seperti kanser dan sebagainya. Selain itu, kesan terlebih dos minyak ikan Omega-3 juga ialah darah kita akan menjadi terlalu cair lalu meningkatkan risiko perdarahan luaran dan dalaman.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...