Thursday 10 May 2012

Masalah keputihan sindrom derita dalam senyap!!

Minggu lepas ada yang inbox pada saya menceritakan masalah keputihan yang dihadapi. Supplemen apa yang boleh membantu mengatasi masalah keputihan tersebut.

Masalah pertama:

Macam mana nk putihkan semula celah kangkang yang dah hitam dan dah merebak disebabkan masalah keputihan yg melampau. Dah guna macam-macam produk tapi tak berhasil dan memandangkan beliau tak lama lagi nak berkahwin agak malu la kalau suami nya nanti tengok.

Masalah Ke-2:

Dah berkahwin 2 tahun tapi tiada tanda akan hamil. Setiap kali period beliau senggugut yang agak kuat. tapi bila tak period ada pulak keputihan yang banyak lebih-lebih lagi bila nak dekat period.Kadang-kadang keputihan beliau ada ketul-ketul putih. Adakah sebab tu beliau susah hamil?


Di atas adalah antara masalah-masalah yang berkaitan keputihan yang banyak dihadapi oleh kaum wanita.

Keputihan dalam istilah medik disebut leucorrhoea iaitu cairan yang keluar dari vagina.
Keputihan yg normal , cenderung jernih atau sedikit kekuningan dan kental seperti lendir tapi tidak bau atau gatal. Biasa terjadi pada masa subur, sebelum dan sesudah menstruasi, ketika hamil, saat mendapat rangsangan seksual, atau ketika kepenatan akibat aktiviti harian.

Keputihan Patologis, adalah keputihan yang tak normal kerana infeksi pada vagina  akibat dari virus, bakteria, dan parasit bersel satu Trichomonas vaginalis. Ia juga mungkin disebabkan oleh iritasi  seperti iritasi akibat bahan pembersih vagina, iritasi saat berhubungan seks, penggunaan tampon, dan alat kontrasepsi. Infeksi virus, bakteri, dan parasit bersel  umumnya di jangkiti  di saat melakukan aktiviti seksual.

Berbanding wanita hamil memang berisiko mengalami masalah keputihan kerana perubahan hormon yang berlaku ketika kehamilan menyebabkan wanita berkenaan sesuai untuk mengalami jangkitan kulat. keputihan dianggap bermasalah atau yang lain daripada biasa, seandainya ia keluar terlalu banyak, berbau busuk dan hanyir serta menyebabkan bahagian sulit berasa gatal atau radang. Keputihan itu juga tidak berwarna putih lagi, tetapi berketul-ketul seperti keju dan menjadi kekuningan serta hijau.

Jika keputihan keluar banyak sehingga menyebabkan berasa gatal dan sakit pada bahagian sulit, kes seperti ini pergilah berjumpa doktor untuk membuat pemeriksaan rapi. Ini berikutan, kegatalan yang amat sangat menyebabkan seseorang itu menggaru sehingga kulit vagina akan melecet dan terasa pedih atau seperti terbakar.

Bagi mengatasi masalah seperti di atas saya sarankan mereka beberapa supplemen dari Shaklee yang Insyallah boleh mengatasi masalah ini.  Jom lihat . Sila -KLIK-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...