Saturday 2 February 2013

Bayi Pramatang: Hebat !! Bantuan SET B, Tanpa Susu Formula, Tanpa Direct Feed Selama 39hari. Berat Badan Bayi Pun Naik.


Susu ibu adalah makanan semulajadi buat bayi. Bagi bayi yang dilahirkan pramatang (tidak cukup bulan) susu ibu adalah perlu untuk mengatasi masalah kerosakan pada sistem penghadaman bayi yang belum matang itu. Susu ibu juga membantu memberi kesihatan yang baik di mana susu formula tidak akan dapat beri sebaik susu ibu.

Penyusuan akan jadi lebih mencabar apabila bayi itu telalu kecil atau ada masalah kesihatan yang lain namun dengan pengetahuan , bantuan dan semangat, saya percaya Ibu dan bayi akan belajar kesemua skill yang diperlukan untuk dapat menyusu dnegan sempurna. Tambahan pula, penyusuan susu ibu akan bantu kita berjimat dari membeli susu formula yang mahal tu.

Sebelum itu ingin saya kongsi testimoni seorang ibu yang melahirkan bayi pramatang.


Kisahnya:
Melahirkan bayi tidak cukup bulan pada minggu 33 dengan berat bayi cuma 1.25kg. Bayi berada dalam wad selama 39hari, sepanjang itulah beliau tidak dapat menyusukan bayi secara direct feed cuma pam sahaja. Alhamdulillah  beliau ambil inisiatif untuk ambil vitamin iaitu SET B supaya susu maintain kerana payudara beliau tidak dapat rangsangan dari hisapan bayi. Hari ke 40 bila anaknya menghisap secara terus di payudara, Alhamdulillah susu mengalir laju. Kini berat anaknya 3.6kg.

Mama Batrisyia
TESTIMONI SET B

Perasaan  Si Ibu.

Memang terasa lain buat pertama kali, semua nya di luar kawalan. Kebanyakan pasangan masih belum bersedia untuk ketibaan bayi yang terlalu awal. Ada Ibu yang mungkin masih belum puas merasai saat hamil secukupnya. Sudahlah nak memeluk baby pun jarang sekali dapat, terpaksa menunggu lama untuk dapat tengok baby. You may be extremely worried about her survival.

Mungkin ada ibu yang berfikir apalah yang nak buat lama-lama kat wad. Saya pasti ada ibu yang canggung berada bersama di dalam wad yang sama dengan ibu yang melahirkan anak yang cukup bulan. Ada ibu yang berperasaan terkejut, kecewa, rasa bersalah, sedih dan mungkin marah. Ibu pula biasanya akan pulang lebih awal ke rumah dan terpaksa tinggalkan bayi di wad sebelum bersedia di bawa pulang. Masa ini mungkin akan jadi saat yang cukup tertekan, lebih-lebih lagi apabila hospital jauh dari rumah.

One thing only a mother can do!!

Berilah susu ibu. Hanya ibu sahaja yang mampu untuk beri nutrisi penting buat bayi. Dengan cara inilah si ibu akan buang segala perasaan yang bercampur aduk apabila melahirkan bayi pramatang. It is not always an easy road to travel, but have confidence in your ability and think positively about all the other mothers who have succeeded.

Di sesetengah negara wujudnya bank susu ibu untuk pastikan bayi dapat susu ajaib ini bagi kes-kes tertentu. Mengapa  doktor dan sainstis mencadangkan susu ibu buat bayi terutamanya bayi pramatang:

  1. Susu ibu memang semualajadi khas untuk diberikan pada bayi.
  2. Susu ibu mudah hadam, jadi bayi pramatang akan dapat zat-zat penting tanpa perlu sistem penghadaman yang belum matang itu bekerja terlalu keras.
  3. Susu ibu, terutamanya susu awal yang dipanggil kolostrum sangat penting kerana ia meningkatkan sistem imun bayi melawan penyakit dan infeksi.
  4. Susu ibu yang melahirkan bayi pramatang ni punya kualiti yang sangat istimewa untuk perkembangan dan pembesaran bayi secara optimum. “Preterm milk: walaupun sama dengan susu ibu yang melahirkan anak cukup bulan namun, kandungannya lebih pekat dengan protein dan mineral.
  5. Sekiranya si ibu hasilkan hanya sedikit susu badan, si bayi masih dapat manfaat nya.


Home at last

Selepas berminggu-minggu ulang alik ke hospital untuk lawat, lihat, pegang dan susukan bayi, akhirnya Ibu dapat pulang ke rumah bersama bayi sebagai keluarga. Your joy may be tempered by feelings of apprehension. Pastinya perjalanan baru ini akan lebih mencabar dan memberi seribu pengertian buat si ibu dan bayi. Take time to relax and concentrate on helping your baby adjust to this new environment.
Sebagai ibu, susukan bayi sekerap dan selama yang boleh mengikut keperluan bayi. Pastikan dapat rehat yang cukup juga ya.

Ingin tahu SET B: KLIK

Jika anda berminat nak dapatkan SET VITAMIN MENYUSU yang hebat ini sudi-sudikan hubungimamaBatrisyia82@gmail.com / Tel:017-6706342 / Add FB Azimah SuĂșt boleh chat secara langsung dengan saya. Sudikan LIKE PAGE Mama Batrisyia e-shoppe ada juga banyak info produk di sana. Sudah pastinya saya pentingkan pelanggan saya. Oleh itu setiap pelanggan Mama Batrisyia akan dapat HARGA YG ISTIMEWA DAN KONSULTASI PERCUMA!


Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...