Sunday 27 January 2013

Making More Milk..?? Dulu Pam 1 Jam Nak Dapat 3oz Susah, Kini Boleh Dapat 5oz Pam 1/2 Jam Je

Erm..today punya entry saya nak share bacaan yang santai je to all readers. Making more milk.. bertahan selama  2 tahun..saya mampu, ibu semua pun mampu.  Cepatnya masa berlalu, saya dah menyusukan Iman 1 tahun, 3 bulan, 1 minggu, 4 hari. Memang sangat challenging sepanjang tempoh ini namun apa saja untuk Iman saya usung juga pam Spectra yang berat tu setiap hari ke opis. 

Ibu-ibu setuju tak kalau saya katakan minum air sejuk buat susu jadi sikit. Tak banyak susu yang dihasilkan. Saya kurang pastilah betul ke tidak sebab saya kurang minum air sejuk lepas habis pantang. Tapi saya ada minum juga just jumlah yang sikit je dan memang betul ada kurang kalau pam. So, skang bila gian nak minum air sejuk, saya topup ganti balik dengan air suam. Saya takut jugak susu drop. Sekadar melepaskan gian minum air sejuk.

Masa dalam pantang , kakak saya nasihatkan minum Milo, minum Horlicks. Saya bukan big fan of Horlicks, tapi Milo..milo panas, milo suam, milo sejuk..ermm saya tersangat suka. Tapi NESLO tak lah sangat. Kenapa Milo, kenapa Horlicks, nape bukan ribena, oren atau air lain? Sebab Milo dan Horlicks dari gandum. Gandum ni boleh membantu menghasilkan susu dengan banyak secara semulajadi. Sebab itu kalau kat negara-negara yang bela lembu macam New Zealand tu, dorang bagi gandum kat lembu-lembu supaya lembu dapat hasilkan susu dengan banyak bila diperah. Wow…amazing. Sejujurnya memang betul, gandum sangat membantu buat ibu menyusu. Saya dah buat eksperimen, minum Horlicks susu badan lagi banyak dari minum Milo. Saya tak tahu kenapa, belum kaji lagi. Cubalah ibu-ibu pula cuba. Kotlah resultnya berbeza. Nak lagi best result, campur dengan oat..quaker oat. Oat juga gandum. Sedap!!! 

Semua ibu menyusu pasti tahu ini. Lakukan sesi mengepam sekerap yang boleh. Selang 2-3 jam itu lah yang terbaik.  Bagi ibu bekerja pam di pejabat kalau boleh konsisten walaupun saya tahu kita terkekang dengan masa dan beban kerja yang banyak dan apabila di rumah direct feed je terus. Kalau rasa nak pam, itu lagi terbaik. Ransangan dari lidah bayi itu sangatlah penting.  Sekerap yang kita pam, makanya saraf-saraf susu kita akan terus dirangsang untuk hasilkan lebih susu. Ibaratnya, they think that they are running out of milk jadi ia akan kerja keras untuk hasilkan lebih susu. So, rajin-rajin pam ok. Teknik mengepam untuk hasil yang optimum ibu-ibu boleh KLIK di sini.


I’m in love with Shaklee. Vitamin-vitamin Shaklee memang banyak membantu saya. Tiada siapa yang memperkenalkan saya dengan vitamin Shaklee ni. Kisah nya ada di sini. KLIK. Alhamdulillah, saya bersyukur sangat. Ibu menyusu perlu makan, tak boleh langsung tak makan.  Perlu sekali makan makanan yang berkhasiat, yang bernutrisi untuk penghasilan susu badan yang banyak juga TERBAIK buat si manja kerana ia akan disalurkan melalui susu badan si Ibu. Kurangkan makanan rapu yang banyak serbuk perasa, bukan tak boleh langsung, just kurangkan je. Memandangkan saya seorang yang bukanlah suka sangat makan sayur hijau kecuali bayam,kangkung, salad, petola,labu air yang ini memang saya suka. Tapi tak akan lah nak hadap ni je kan hari-hari, lantas saya perlu supplemen untuk melengkapkan kekurangan nutrisi dalam tubuh saya ni. Malah saya ingin zat dan khasiat supplement tu sampai pada bayi saya juga.

Testimoni 1:
Dulu pam 1 jam nak dapat 3oz pun susah, kini setengah jam pun dah boleh dapat 5oz.    Alhamdulillah baru 1 minggu amalkan set 3M , susu lebih  banyak dan pekat.                  


Mama Batrisyia

Pengambilan herba Alfalfa dan ESP protein sahaja dah cukup ke? Insyallah, memang ramai yang berkesan dengan Alfalfa dan ESP sahaja. Alfalfa memang turun temurun dah berzaman orang makan rumput Alfalfa tu untuk banyakkan susu, manakala protein soya terbaik mampu menghasilkan susu badan yang banyak dan berkualiti. Alfalfa Shaklee bukanlah dalam bentuk rumput tu tetapi dalam bentuk tablet. So lebih mudah lah. Telan je. Kalau nak makan rumput Alfalfa tu boleh buat ulam, ada jual kat pasaraya macam Cold Storage.  

Testimoni 2: 
Bantuan ESP + Alfalfa, tiada bantuan susu formula. Bayi sentiasa kenyang.

Mama Batrisyia

 Testimoni 3:
 Produktiviti susu meningkat dengan bantuan Alfalfa.

Mama Batrisyia


Jadi, tulisan ini adalah sebahagian dari nasihat saya buat ibu-ibu ya. So, bagi ibu-ibu yang diluar sana, do share this info dengan sesiapa sahaja yang Ibu kenali yang tak dapat nak baca blog Mama Batrisyia ni.  Bagus berkongsi ilmu ni, dapat pahala. Terima kasih buat semua in advance. 

Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
Emel: mamaBatrisyia82@gmail.com
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe


Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...