Thursday 1 November 2012

Apa itu sperma sihat?

Berkahwin  dan memiliki keturunan yang sihat memang menjadi dambaan sebahagian besar pasangan berkahwin. Setiap pasangan di dunia ini menganut fahaman bahwa berkahwin dengan tujuan memiliki keturunan adalah harus.
Masalah memiliki keturunan tidak hanya meliputi kesihatan si calon ibu saja tetapi faktor calon si ayah juga memainkan peranan yang sangat penting. Yang menjadi isu di sini adalah apakah sperma lelaki cukup sihat untuk mensenyawakan sel telur?


Antara kebetulan atau  tidak, fakta yang banyak saya jumpai akhir-akhir ini masalah pasangan ingin punya anak, kebanyakan bersumber dari pihak lelaki. Ada yang punya masalah oligospermia, azoospermia, motilitas rendah dan sebagainya.

Kuantiti dan kualiti sperma memang sangat variatif antara seorang  lelaki dengan yang lain nya, yang mana hal ini dapat dipengaruhi banyak faktor. Beberapa perkara boleh diatasi dan  beberapa perkara lagi tidak.

 Apa Itu Sperma?
Sperma dihasilkan di testikel dalam skrotum di antara penis .  Cecair sangat  penting dari sperma adalah Semen, iaitu cairan yang memelihara dan membawa sperma.
 Apa yang perlu diambil berat?

Bagi mencapai tujuan dan  mencapai matlamat (iaitu persenyawaan) terdapat 3 perkara  yang perlu diperhatikan, iaitu: kuantiti, kualiti dan mobiliti sperma.
  • Kuantiti menyumbang kepada kesuburan iaitu tersedianya 20 juta sperma per mm semen.
  • Kualiti meliputi bentuk dan struktur atau mofologi. Paling tidak pun sepertiga sperma memiliki bentuk dan stuktur yang normal.
  • Mobiliti meliputi kecepatan sperma mencapai target. Paling tidak ½ juta  jumlah sperma berjaya bergerak boleh dikategorikan  subur.
Bagaimana Mendapatkan Sperma yang Sihat?

Berikut adalah tips untuk mendapatkan sperma yang sihat:
  • Mengambil vitamin

Vitamin C – mengandungi antioksidan , melindungi kerosakan sperma, membantu melawan sel-sel kanser, membantu kesuburan lelaki. Meningkatkan motiliti sperma serta menghalang sperma bergumpal.
Vitamin E dan selenium - mengandungi antioksidan yang dapat melindungi kerosakan sperma. Penambahan selenium membantu mengoptimumkan produksi dan fungsi sperma. Para lelaki yang mengambil 600IU-800IU  vitamin E sehari mampu meningkatkan kiraan sperma mereka serta menghalang kanser prostat.
Zinc – membantu mengoptimumkan produksi dan fungsi sperma. Kurangnya zinc dalam prostat meningkatkan peluang mendapat kanser prostat. Ia juga meningkatkan penghasilan testosterone dan kiraan sperma yang bertambah.

Vitamin B + Folic acid - membantu mengoptimumkan produksi dan fungsi sperma.

Ingin saya kongsikan di sini melalui bacaan dan rujukan saya dari buku “ The Nutrition Guarantee” oleh Dr Bruce Miller, seorang pakar nutrisi.

“Vitamin C has shown to help with male infertility. Sperm counts have dropped alarmingly in all industrialized countries of the world. Increasing exposure to environmental toxins is a highly suspected factor. One study concerned couples with infertility. Some men had low sperm counts and some had a clumping of the sperm, both of which reduce the chances of impregnation. The men were given 1000mg of C a day. Over a dozen of the subjects wives became pregnant very shortly thereafter. “

“ Zinc – Prostate power” . The prostate contains about 10times more zinc than anay other organ. A lack of zinc has been shown to cause the prostate to enlarge. In true zinc deficiency, there is serious delayed sexual maturation, impotence, underdeveloped small testicles, and very low of sperm levels.Zinc is the key to the male hormones and the hormone-like substances that greatly influence hormones- prostaglandins”.

Ingin tahu SET VITAMIN KESUBURAN BAGI LELAKI DAN WANITA? Sila KLIK

 Ada testimoni juga. Syukur Alhamdulillah pada pasangan ini.
 
  • Kurangi stress.Beberapa fakta telah menunjukkan bahawa stress mempengaruhi hormon tertentu yang berperanan dalam pembentukan sperma.
  • Olahraga teratur. Selain bermanfaat untuk kesihatan tubuh, olohraga juga memiliki pengaruh yang positif terhadap kesihatan system reproduktif. Namun Olahraga berlebihan tidak disarankan kerana menimbulkan perubahan sementara pada hormon yang mengakibatkan penurunan kualiti speraa.
  • Kontrol berat badan. Kurang atau lebih lemak berlebihan akan mempengaruhi hormon reproduksi sehingga dapat menurunkan jumlah sperma.

 Faktor  yang membahayakan sperma?

Dalam keadaan yang paling baik selalunya hanya 50-70% sperma yang mampu mensenyawakan sel telur, berikut keadaan- keadaan yang perlu diperhatikan untuk menjaga kesuburan.
  • Hati-hati bahaya racun.
  • Jauhi rokok. Sperma lelaki perokok bergerak lebih lambat daripada lelaki bukan perokok.
  • Batasi alkohol kerana dapat menurunkan kualiti dan kuantiti sperma.
  • Hindari sauna atau mandi berendam di air panas. Berendam 30 minit lebih di air bersuhu 40 C atau lebih dapat menurunkan jumlah sperma.
  • Jaga daerah peribadi anda agak tetap sejuk. Peningkatan suhu di bahagian skrotum  mengganggu produksi sperma.

Penting!
Bagi lelaki yang dalam rawatan seperti diabetes, darah tinggi, kemoterapi, konsultasikan dengan doktor mengenai perawatan tersebut dengan masalah kesuburan.
 Mitos  Sperma
Selsema dapat mempengaruhi kesuburan. Memang benar bahawa penyakit yang menyebabkan demam mempengaruhi produksi dan kualiti sperma tetapi tidak mempengaruhi kesuburan dalam 2- 3 bulan.
Berseluar dalam merosakkan sistem reproduktif. Tidak lah seteruk itu sebenarnya tetapi bila dikaitkan dengan suhu skrotum, berseluar dalam lebih dari 30 minit akan meningkatkan suhu skrotum dan mempengaruhi produksi sperma lebih-lebih lagi pemakaian seluar dalam atau celana yang ketat.
Gaya hidup sihat, hindari hal-hal yang mempengaruhi kesuburan tentunya akan meningkatkan kemungkinan  keupayaan mendapatkan anak. Konsultasikan dengan doktor untuk analisa sperma. Juga jangan lupa  kesihatan reproduktif calon ibu. Pengambilan vitamin hanyalah salah satu cara usaha kita untuk memiliki zuriat dan meningkat tahap kesuburan individu. Selebihnya hanya Yang Maha ESA memakbulkan.
 
 
Jika anda berminat nak dapatkan SET HEBAT ini sudi-sudikan hubungi mamaBatrisyia82@gmail.com / Tel:017-6706342 / Add FB Azimah SuĂșt boleh chat secara langsung dengan saya. Sudikan LIKE PAGE Mama Batrisyia e-shoppe ada juga banyak info produk di sana. Sudah pastinya saya pentingkan pelanggan saya. Oleh itu setiap pelanggan Mama Batrisyia akan dapat HARGA YG ISTIMEWA DAN KONSULTASI PERCUMA!!!
 
Diclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...