Friday 9 November 2012

Susu Ibu Seperti Air Laut, Ada Pasang dan Surutnya

Entri kali ini mari kita explore beberapa sebab musabah terhasilnya susu yang sedikit atau “low milk production”. Entri kali ini merupakan salah satu bahagian yang agak menarik dalam topik penyusuan kerana mencari jawapan memerlukan kita tahu apakah yang berlaku supaya Ibu dapat hasilkan lebih banyak susu.

  Cari penyebab susu merudum !!

Soalan yang paling penting untuk ditanya pada diri Ibu ialah “ Adakah pada satu-satu masa Ibu rasa susu Ibu sangat banyak, payudara rasa berat dan penuh tetapi tiba-tiba sesuatu telah mensabotaj penghasilan susu Ibu? Jika Ibu dapat kenal pasti penyebab, kebiasaan nya  ia berlaku disebabkan faktor kedua. Apakah faktor kedua itu nanti kita imbas sedikit.

Tetapi jika penghasilan susu ibu sememangnya dari permulaan adalah rendah atau “dropped off” sedangkan Ibu dan bayi dah lakukan banyak perkara yang betul dalam penyusuan, susu masih juga tiada peningkatan.  Banyak penyebab yang menjadikan susu merudum.  Kali ini saya harap Ibu lebih berfikiran terbuka dan positif kerana mungkin terdapat banyak  jawapan “unexpected”.

Apakah itu faktor kedua?
Ia boleh dibahagikan kepada isu“ pengurusan” dan isu “bayi”. Isu pengurusan selalunya bersangkut paut dengan aspek laktasi dibawah kawalan Ibu sendiri. Contohnya, kekerapan dan berapa lama bayi menyusu secara terus, bagaimana Ibu bawa bayi pada payudara, efek dari pemakanan, herba dan ubat-ubatan pada susu Ibu. Faktor ini agak mudah untuk diatasi. Sekiranya isu “bayi” seperti bayi enggan menyusu terus dan sebagainya. Ini akan saya update entri yang lain ye.

Apabila bayi tak pandai latch on?
Masalah ini sering berlaku pada awal minggu kelahiran. Apabila lekapan bayi pada payudara terlalu lemah, bayi tidak akan dapat susu yang cukup kerana daya hisapan tidak kuat untuk membawa keluar susu. Apa yang berlaku selepas itu? Less milk is removed, and the breast responds by cutting back on production. Akibat lekapan yang kurang sempurna ini juga, berlakulah puting melecet dan merekah. Apabila situasi bertambah teruk, bayi akan mula meragam, menolak bila disuakan payudara, menangis dan tertidur terlalu cepat. Kadar lampin basah juga merosot, berat badan tak seimbang (tak naik), dan sekiranya bayi ada jaundice keadaan akan menjadi lebih teruk. Mengapa? Bayi tidak dapat khasiat susu ibu yang penuh khasiat untuk cepatkan proses sembuh. Saya pasti ramai Ibu yang kurangkan aktiviti penyusuan terus bila puting luka dan melecet. Sebenarnya mengurangkan direct feed tanpa kenal pasti punca sebenar hanya akan membuatkan susu merudum. So kesimpulan nya  gunakan strategi yang betul dan atasi masalah tersebut.


Bayi cepat sangat minta susu sebab susu sangat cair jadi bayi cepat lapar? Ibu tertekan dengan situasi ini sebab bayi asyik nak bergantung je. Tidur malam pun tak cukup.
Ibu ingin susu yang pekat dan susu yang meriah. Apa yang boleh membantu. Mari jamu mata dengan testimoni kat bawah.

SUSU YANG PEKAT DAN LAMBAT HADAM BANTU BAYI KURANG BERJAGA MALAM UNTUK MENYUSU
Bagaimana nak dapatkan susu macam itu? Hasil dari bantuan Energizing Soy Protein (ESP) dan vitamin bantu penyusuan. Khasiat ESP dan vitamin buat susu lebih pekat dan penghasilan susu lebih cepat. Ambil contoh, bayi waktu malam akan bangun 4 kali tapi dengan vitamin bantu bayi hanya terjaga sebanyak 2kali. Bukan kah ini memudahkan Ibu untuk berjaga malam. Bolehlah berehat lebih kan. 

SUSU LEBIH PEKAT

Set Vitamin Penyusuan? Sila KLIK
Energizing Soy Protein? Sila KLIK

Jika anda berminat nak dapatkan SET HEBAT ini sudi-sudikan hubungi mamaBatrisyia82@gmail.com / Tel:017-6706342 / Add FB Azimah Suút boleh chat secara langsung dengan saya. Sudikan LIKE PAGE Mama Batrisyia e-shoppe ada juga banyak info produk di sana. Sudah pastinya saya pentingkan pelanggan saya. Oleh itu setiap pelanggan Mama Batrisyia akan dapat HARGA YG ISTIMEWA DAN KONSULTASI PERCUMA!!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...