Tuesday 6 November 2012

Terpaksa Berjalan Pakai Tongkat Sebab Sakit Pinggang & Sendi Lulut

Minggu lepas masa jalan-jalan kat Tesco Kajang saya bertemu dengan seorang rakan lama, sama bekerja dengan saya dulu masa kat tempat kerja lama. Berbual punya berbual saya bertanyakan keadaan ibunya yang dulu  sering saja jumpa doktor  kat klinik tempat kami berkerja sebab sakit sendi. Dia cerita pada saya yang ibunya tak lagi menjahit pakaian akibat dari sakit sendi itulah sampai ibunya nak lipat kaki pun seksa.



Ikut sejarah sakit sendi sendi lutut itu mulanya dari sakit belakang yang kemudian berpindah ke sakit lutut. Pada mulanya ingat kan sakit sendi biasa je lepas makan ubat sembuh lah tapi tidak rupanya. Ibunya memang seorang yang aktif tambahan pula ambil tempahan menjahit pakaian terpaksa tahan sakit setiap kali bergerak. Disebabkan makin serius, kawan saya ni bawa jumpa doktor pakar dan disahkan ada sakit belakang “slip dics” yang serius.  Ibunya hanya mampu menangis tahan sakit sampai berjalan pun terpaksa perlahan dengan bertongkat. Ibunya juga tak boleh berdiri lama untuk tempoh yang panjang. Dulu Ibunya gemar memasak sendiri untuk keluarga tapi kini tak mampu nak masak, selera makan pun kurang menyebabkan berat badan nya susut.  Sekarang payah nak lihat Ibunya senyum yang selalu dia nampak Ibunya mengalirkan air mata je selalu.

Memang sedih bile mengenangkan nasib seorang Ibu jadi macam tu sebabkan sakit lutut dan sakit belakang. Jadi saya nak kongsikan cerita di atas semoga menjadi renungan buat kita yang masih sihat ini. Mencegah lebih baik dari merawat. Bila dah sakit bukan senang nak rawat bagi sihat macam dulu lagi dan saya pasti bila dah sakit anda pasti sanggup keluarkan wang beribu-ribu sebab nak sihat kan. Tapi mungkin ketika itu tiada gunanya lagi.

Apa itu sakit lutut?
Punca utama sakit lutut adalah Osteoartritis.  Osteoartritis  sendi lutut tergolong dalam salah satu penyakit kronik yang menyerang apabila seseorang berjalan, berdiri dan kadang kala semasa rehat juga.

Tanda-tanda awal Osteoartritis  sendi lutut adalah sakit apabila mula berjalan atau hendak bangun. Sakit tersebut mungkin akan hilang apabila berjalan. KAdangkala terdapat bunyi meretih (krepitus) atau berasa tidak selesa mengerakkan sendi.
Apabila keadaan ini berterusan dan Osteoartritis bertambah teruk, lutut tersebut menjadi bengkak disebabkan reaksi cecair synovial. Tulang di hujung sendi juga boleh membengkak kerana terdapat pertumbuhan tulang baru yang dipanggil osteofit.

Kenapa sakit sendi lutut?
Apabila rawan sendi anda menjadi haus disebabkan faktor umur dan cara penggunaanya, anda akan mengalami sakit sendi.

 Rawan ini berfungsi sebagai penyerap hentakan dan melincinkan pergerakan. Jika anda tidak merawat proses ini ruang diantara sendi akan bergesel menyebabkan kesakitan.
Sakit sendi berlaku kepada semua peringkat umur.Anda tidak perlu hidup dengan sakit sendi.  Anda boleh menjalani kehidupan yang selesa dan sihat dengan pengurusan sakit sendi yang efektif.

BAGAIMANA ANDA MAMPU MENGUBAH SAKIT SENDI KEPADA GAYA HIDUP YANG LEBIH CERIA?
GABUNGAN KEDUA-DUA INI MENYOKONG KESIHATAN SENDI ANDA
Shaklee Advanced Joint Health Tablet menampilakan kombinasi bahan-bahan yang amat berkesan, yang menyokong pergerakan, kelenturan sendi dan fungsi sendi yang sihat. Ia dihasilkan dari ramuan aktif yang bertindak pantas bagi menyokong makanan kesihatan yang diperlukan oleh sendi-sendi. Ia juga berasaskan sayur-sayuran.
Ia juga bebas kondrotin. Mengapa bebas? Shaklee Advanced Joint Healthtidak mengandungi sulfat kondroitin kerana ia tidak akan diserap dengan baik bila diambil secara oral (ditelan). Ia juga boleh menganggu penyerapan ektrak jagung dan glukosamina yang lazimnya diserap dengan baik jika diambil secara berasingan.

Di dalam Shaklee Advanced Joint Health Tablet ada mengandungi Vitamin C. Mengapa?
Sebab Vitamin C adalah nutrient semulajadi yang mampu mensintesis kolagen. Kolagen merupakan salah satu komponen tulang rawan dan juga tisu-tisu penghubung yang lain dalam tubuh. 

Testimoni pengguna kami gembira bila ayah yang  dulu merangkak kini dah boleh berjalan.


mama batrisyia-joint health-ostematrix- artritis

Shaklee Advanced Joint Health Tablet boleh digabungkan dengan Ostematrix (kalsium)  kerana khasiatnya menyokong kesihatan sendi anda. Kalau ada bajet lebih, sangatlah bagus digabungkan dengan VIVIX dan Shaklee Collagen Powder.

Ingin tahu lebih lanjut tentang SHAKLEE ADVANCED JOINT HEALTH TABLET? Sila KLIK.


Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
Emel: mamaBatrisyia82@gmail.com
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe

Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...