Saturday 3 November 2012

Rahsia Kulit Kencang dan Terawat

Banyak yang berpendapat, perempuan paling takut pada perubahan fizik. Salah satu masalah yang menjadi musuh kaum perempuan adalah kerut dan kedut yang disebabkan oleh faktor penuaan. Padahal sebenarnya kerut dan kedut tidak hanya kelihatan di wajah, tetapi juga pada kulit tubuh.
Kelembapan kulit di tubuh dan di wajah berbeza. Wajah memiliki kelenjar-kelenjar yang mengeluarkan minyak lebih banyak jika dibandingkan dengan di badan.
Tubuh sebenarnya punya kelembapan alami, tetapi kelembaban itu kita kikis setiap hari ketika mandi. Bahan-bahan yang terdapat pada sabun membuat kulit kering, apalagi jika mandinya menggunakan shower gel.

Selain mandi, banyak juga perkara yang menjadi faktor hilangnya kadar kelembapan alami kulit, misalnya paparan sinar matahari, penuaan, cuaca dan penghawa dingin. Jika kulit tubuh selalu dibiarkan tanpa pelembab yang baik, lama kelamaan kulit akan kendur, kering dan kusam.

Memiliki kulit yang halus, kencang dan sihat sebenarnya bukan hal yang mustahil, asalkan kita melakukan perawatan sejak muda. Salah satunya adalah dengan rajin memakai pelembab setiap kali selesai mandi danketika  merasa kulit kering.

Kandungan pelembap

Pelembap berperanan untuk mencegah dehidrasi kulit. Pelembap biasanya berbentuk krim, dengan kekentalan yang bervariasi dari ringan sampai sangat kental, bergantung pada kandungan minyak dan gliserin.

Pelembab tubuh atau yang biasa kita kenal sebagai body lotion mengandungi  bahan-bahan pelembab, seperti  humektan dan emolien yang berfungsi mencegah air menguap dari kulit dengan cara membuat lapisan tipis di permukaan kulit.

Gliserin merupakan humektan standard  yang biasa dipakai produk body lotion selama bertahun-tahun lamanya, fungsinya untuk mengikat air. Gliserin juga terbukti sangat baik untuk kulit. Salah satu produk yang menggunakan gliserin adalah Vaseline.
Bahan lain yang terdapat pada produk body lotion adalah bahan emulsi. Pada pelembab yang mengandung water-in-oil emulsion, biasanya lebih berminyak sehingga lebih digemari kerana sifatnya mudah menyerap dalam kulit dan boleh memberi efek mendinginkan.

Walau kandungan produk pelembab terdiri dari bahan kimia tapi dijamin disukai para pemakainya, kerana di dalamnya juga terdapat bahan pewangi, bahan pengawet untuk mencegah kontaminasi mikrob dan bahan aktif lain yang sangat bermanfaat, misalnya pencerah kulit dank rim pelindung UV.


 Senaman dan nutrisi
Kosmetik semahal apa pun tidak akan boleh menutup kulit yang kusam. Oleh itu jangan tinggalkan senaman.  Senaman bukan hanya membuat tubuh bugar dan sehat tapi juga memperbaiki sirkulasi darah ke jaringan. Jika sirkulasi bagus, automatik kulit akan cukup mendapat nutrisi. Biar kulit kita sihat dan kencang, mulailah bersenam.  Misalnya jogging setidaknya satu jam setiap dua kali seminggu.  

 Hal lain yang tak kurang penting adalah mendapatkan nutrisi dari dalam melalui pemakanan buah-buahan dan sayuran yang mengandung vitamin A,C dan E, yang sangat baik untuk menjaga kemulusan kulit. Vitamin A berguna untuk mencegah kekeringan pada kulit, sedangkan Vitamin C dan E terkenal kerana khasiatnya sebagai antioksidan.

Apa istimewa SET VITAMIN KECANTIKAN? Jom KLIK

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...