Saturday 17 November 2012

Tiada Yang Mustahil Dapat 12oz Susu Semasa Period

Seorang rakan saya bertanya nape waktu period je, berlaku perubahan pada produksi susu di mana di hari biasa dia dapat perah susu 8-10oz sekali sesi tetapi bila period hanya dapat lebih kurang 4-5oz je sekali sesi. Nape jadi cmni ye?

Setiap wanita akan punya tindak balas yang berbeza sewaktu period. Sesetengah wanita yang menyusu tak rasa pun perubahan ini, tetapi sebilangan wanita yang lain mengadu susu drop bermula seminggu sebelum period dan berlanjutan beberapa hari sewaktu dalam period. Pada ketika ini, paras kalsium di dalam darah sewaktu period merosot, namun ada sebilangan wanita yang masih dapat kekalkan paras kalsium dalam darah dengan pengambilan supplemen kalsium/ magnesium dalam diet harian mereka sewaktu period.
Kadangkala ada sesetengah bayi dapat merasai perbezaan pada rasa susu ibu itu sehingga ada yang ambil masa lama untuk kembali pada penyusuan. Keadaan akan kembali normal beberapa hari kemudian tetapi pergilah berjumpa pakar laktasi sekiranya keadaan tak berubah normal.

Sekiranya anda adalah salah seorang yang masih belum didatangi period kerana penyusuan penuh sejak bersalin hingga kini, anda boleh andaikan diri anda cukup bertuah. Macam saya walaupun penyusuan penuh tetapi telah didatangi period 3bulan selepas bersalin. Susu badan saya ketika itu mulai makin sikit. Bayi saya pula mulai meragam kerana mungkin tak kenyang atau mungkin sebab rasa susu yang berubah dek hormon semasa period itu.
Di sini ada beberapa tips yang boleh saya kongsi bersama bagaimana nak maintain penyusuan yang merosot ketika period. Harap ini dapat membantu. Sebelum itu meh kita jamu mata dengan testimoni dulu ye.


Mama Batrisyia
12OZ SUSU PERAHAN KETIKA PERIOD HASIL BANTUAN SET EU FOUR SET
 
Apa yang hebatnya EU FOUR SET ni ? 

  • Ia memang sangat sesuai bagi kaum Ibu yang tiada masalah penyusuan di hari biasa, tapi masalah timbul apabila period susu jadi merudum. Amalkan ambil kalsium untuk bantu penyusuan semasa period.
  • Sangat sesuai untuk ibu-ibu yang tidak minum susu, kerana kalsium shaklee mempunyai kandungan kalsium harian yang diperlukan oleh tubuh badan
  • Kalsium Shaklee lebih dikenali dengan nama Ostematrix adalah formula lengkap kalsium, magnesium dan vitamin D.
  • Selain itu set ini membantu si ibu cergas, bertenaga walau kurang tidur selain diperlukan untuk tulang bayi serta pembentukan gigi si kecil.

Mama Batrisyia
JIKA SET EU FOUR SET BOLEH BANTU PENYUSUAN SEMASA PERIOD, APATAH LAGI SET 3M NI KAN, MESTI LAGI MERIAH

 
Ada yang ambil Set 3M untuk kekalkan penyusuan bukan setakat di waktu period, tetapi juga di hari biasa supaya dapat susu yang meriah setiap hari.
Amalan saya sewaktu datang period (risau tau bila susu merudum masa period ni)
Kalsium/ magnesium : Saya ambil 2-4biji sehari dan ia memang sangat membantu untuk maintain penghasilan susu pada waktu period.
Penyusuan lebih kerap:  Disebabkan supply sangat rendah pada waktu ini, bayi pasti akan cepat lapar. Sekali lagi vitamin   penyusuan sangat membantu sebab susu badan akan jadi pekat, jadi bayi tak cepat meragam minta susu. Penghasilan susu juga lebih cepat.
Frozen breastmilk: Tips yang ketiga ini cuba sendiri je. Saya buat ini bila saya rasa bayi tak cukup kenyang. Apa saya lakukan, selepas feeding session, saya akan suamkan susu yang saya bekukan dalam peti sejuk. Saya simpan dalam bekas ais kiub. Setiap kiub mengandungi 1oz susu. Jadi sangat mudah, saya ambil 2-3 kiub, biarkan sebentar sehingga cair kemudian panaskan. Ini saya lakukan hanya untuk menambah bilangan oz yang kurang buat si manja. This method worked the best for my daughter and I. Tapi itu dahulu saya cuba kaedah ini, sekarang dah tak perlu.
Pam : Disebabkan oleh perubahan pada hormon kita sewaktu period, ada sedikit perubahan pada rasa susu badan itu. Tetapi Alhamdulillah Iman tiada masalah pun menyusu sewaktu saya didatangi period. Awal-awal je dulu agak meragam. Sesetengah bayi mungkin akan menolak untuk direct feed. Apa yang boleh dilakukan? Ambil pam dan pam lah susu untuk membolehkan payudara kita bekerja semula. Kalau tak pam, penghasilan susu juga akan jadi slow. Saya akan pam selepas bayi selesai menyusu.
Alfalfa dan ESP (selain kalsium): Terdapat dalam set 3M. Saya rasa suplemen ini memang sangat membantu sepanjang perjalanan penyusuan saya. Alfalfa dan ESP bantu cepatkan penghasilan susu juga pekatkan susu. Pada ketika itu saya beli secara online tetapi kini saya sediri dah jadi pengedar sah selepas amat pasti tentang keberkesanan suplemen Shaklee pada penyusuan dan  tubuh badan. Dan niat saya nak bantu Ibu-ibu lain juga. This is not something you would want to take long term, so just do it leading up to your period.


Masalah-masalah lain  berhubung penyusuan sewaktu period?

  • Bayi menjadi agak fussy daripada biasa
  • Boleh jadi enggan menyusu atau bila menyusu tempoh masanya pendek
  • Nipple merekah / sakit (sore nipple)
  • Rasa susu mungkin berubah sedikit masam
Iye, saya tahu memang agak frust dan penat sebab terpaksa buat extra work semasa period tetapi jangan pula sampai ada yang give up dan bercadang ingin tukar pada susu formula. Namun, sangat seronok apabila milk supply returns, saya dapat menyusukan Iman seperti biasa .

Tetapi kini sejak jatuh cinta dengan suplemen penyusuan ni, tak perlu sangat dah buat extra work tu, just maintain je dengan suplemen dan dan tak lupa pam susu, kadang-kadang skip makan suplemen tapi produksi susu masih meriah sehingga kini.
Pesanan saya buat ibu-ibu "breast feeding is the best food for your baby and it is worth it!"
Ibu-ibu ingin dapatkan info lanjut tentang SET VITAMIN PENYUSUAN? Sila KLIK.      

Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
FB page: Mama Batrisyia e-Shoppe
Wechat ID: Azi_Batrisyia


Diclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit




1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...