Friday 1 June 2012

Perkembangan janin bulan ke bulan

Tahniah buat ibu baru yang berjaya hamil. Mungkin ada antara anda yang masih dalam dunia kehamilan so kat sini saya ada buat entry ringkas mengenail kehamilan khas buat bacaan semua.
Entry ini adalh berkisar tentang peringkat kehamilan dari trimester pertama hingga trimester ke-3. Let's enjoy the picture and happy reading.




Pertumbuhan janin

Tahniah kerana anda hamil. Adakah anda ingin tahu bagaimana perkembangan bayi anda, bagaimanakah rupa nya bayi anda kerana ia membesar di dalam perut anda dan bilakah anda dapat merasai pergerakan bayi anda? Jom kita tengok perkembangan bayi dalam rahim bulan ke bulan..


Persenyawaan

Apabila sel sperma bertemu dengan sel ovum dan berjaya menembusi ovum lalu menyuburkannya. Peda peringkat ini, genetik adalah lengkap termasuk jantina bayi. dalam masa 3 hari selepas persenyawaan , tekur yang disenyawakan akan  membahagi secara pantas kepada beberapa sel yang banyak melalui tiub fallopio terus ke uterus di mana ia melekat di dinding rahim. Placenta juga mula terbentuk di mana placenta bertindak penjaga bayi sepanjang berada di dalam perut.

Perkembangan janin 4minggu

Pada peringkat ini pembentukan leher dan muka mulai terbentuk. Jantung serta urat darah turut berkembang.Perut, paru-paru dan hati juga berkembang. Ini bermakna peringkat ujian anda mengandung selesai.

Perkembangan janin 8 minggu


Pada peringkat ini, bayi membesar lebih kurang setengah inci saiz.Kelopak mata dan telinga terbentuk, dan hujung hidung boleh dilihat. Tangan dan kaki juga terbentuk. Jari tangan dan kaki tumbuh lebih panjang dan lebih nyata.




Perkembangan janin 12 minggu

Janin berukuran kira-kira 2 inci dan mula membuat pergerakan sendiri. Anda mungkin mula berasa pergerakan di dalam  rahim di atas tulang kemaluan. Doktor anda mungkin akan mendengar degupan jantung bayi dengan menggunakan instrumen khas. Organ-organ jantina bayi juga semakin jelas


Perkembangan janin 16 minggu

Fetus kini berukuran kira-kira 4.3 hingga 4.6 inci dan berat kira-kira 3.5 aunsMata bayi boleh berkelip dan saluran jantung dan darah sepenuhnya terbentuk. Jari tangan dan kaki bayi perlu mempunyai cap jari.


Perkembangan janin 20 minggu

Berat bayi kira-kira 10 auns dan adalah lebih kurang 6 inci panjang.  Bayi boleh menghisap ibu jari, menguap, regangan, dan membuat muka.


Masa untuk Ultrasound

Ultrasound dilakukan untuk semua wanita hamil pada 20 minggu kehamilan. Semasa ultrasound ini, doktor akan mengesahkan bahawa plasenta adalah sihat dan melekat sempurna  menunjukkan bahawa bayi anda berkembang dengan baik di dalam uterus. Denyutan jantung bayi dan pergerakan badan, lengan, dan kaki juga boleh dilihat pada ultrasound. Jantina bayi biasanya boleh ditentukan pada minggu ke-20.


Perkembangan janin 24 minggu

Berat janin kira-kira 1.4 paun sekarang. Janin mulai respon pada bunyi dengan bergerak atau meningkatkan denyutan. Pada peringkat ini anda mungkin merasai  lonjakan di dalam rahim.


Perkembangan janin 28 minggu

Berat janin kira-kira 2 paun 6 auns. Perubahan kedudukan akan lebih kerap dirasai pada  peringkat  kehamilan ini. Ada peluang yang baik untuk terus hidup jika bayi anda dilahirkan pramatang sekarang. Tanya doktor anda mengenai tanda-tanda amaran bayi pramatang. Mendaftarlah untuk kelas antenatal di hospital ataupun klinik terpilih. Kelahiran kelas menyediakan anda untuk  pelbagai aspek seperti bersalin,proses bersalin dan aspek keibubapaan menguruskan bayi yang baru lahir.

Perkembangan janin 32 minggu

Sering bergerak, janin sekarang seberat hampir 4 paun. Kulit bayi mulai mempunyai kedutan yang menunjukkan pembentukan  lapisan nipis lemak di bawah kulit. Bertanyalah pada doktor anda bagaimana untuk melakukan carta pergerakan janin. Sekarang lah juga masa untuk berfikir  tentang penyusuan susu ibu. Pemeriksaan  doktor biasanya berlaku setiap dua minggu pada peringkat  kehamilan ini.
Perkembangan janin 36 minggu

Setiap bayi berbeza dari segi saiz, bergantung kepada banyak faktor (seperti jantina, bilangan bayi yang sedang dibawa, dan saiz ibu bapa), jadi kadar pertumbuhan keseluruhan bayi anda adalah penting berdasarkan  saiz sebenar bayi pada peringkat ini. Secara purata, kira-kira 18.5 inci dan berat lebih kurang 6 paun. Otak telah berkembang pesat. Paru-paru hampir dibangunkan sepenuhnya. Kedudukan kepala biasanya berada  ke dalam pelvis  sekarang.  Pada peringkat ini kehamilan pada minggu ke 37 dah hampir lengkap dan anda sudah perlu bersedia kemungkinan bersalin.

Kelahiran!

Kebanyakan kelahiran berlaku pada minggu ke 40 tetapi ada juga yang bersalin pada minggu 38. bermula dengan implantasi dan tarikh penghantaran boleh dikira menggunakan hari pertama tempoh yang terakhir. Sekiranya tempoh kehamilan berpanjangan sehingga 42 minggu ada kemungkinan kesilapan pada tarikh jangkaan bersalin. Atas sebab keselamatan bayi perlu dilahirkan secara teknik "ïnduce" bagi mempercepatkan kelahiran.



Vitamin Ibu Mengandung
Entry akan datang saya update mengenai kepentingan pengambilan vitamin buat ibu mengandung dan vitamin apakah yang harus ibu mengandung miliki. Ingin lagi tips kehamilan . Sila KLIK










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...