Friday 22 June 2012

Penyakit Mata Akibat Kurang Vitamin

Vitamin adalah zat yang diperlukan metabolisme tubuh, hasil kajian menemui, kebanyakan penyakit mata  berhubungan erat dengan kurangnya vitamin.Sifat vitamin yang tidak bersintetik di tubuh atau kurangnya jumlah sintetik, menyebabkan kita harus segera menyerap vitamin yang diperlukan melalui  makanan. Vitamin sangat penting bagi mencegah dan membantu serta mengurangi gejala penyakit mata tertentu. Seperti pepatah mengatakan MENCEGAH ADALAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI.  Jom kita kenali penyakit-penyakit mata apa yang akan mudah kita dapat jika kekurangan vitamin?

1. Kekurangan vitamin A.
Boleh menyebabkan penyakit buta malam, xerophthalmia dan cornea softing. Manifestasinya adalah pandangan kabur di bawah cahaya yang agak redup, mata kering, mudah lelah dan lain-lain. Kesan  fisiologi kekurangan vitamin A berhubung rapat dengan kesan visual gelap. Di dalam mata terdapat suatu zat yang namanya redopsin . Redopsin memiliki efek yang penting terhadap pemeliharaan dan  penyesuaian daya pandang yang baik dan normal. Vitamin A boleh  didapati dalam kuning telur, susu, daging, pocai (semacam sayur mirip bayam), tomato, sawi putih, jenis ikan, minyak ikan, hati haiwan dan sebagainya .Pengambilan vitamin yang mencukupi membantu memperbaiki gejala-gejala seperti di atas.

2. Kekurangan vitamin B1.
 Mudah timbul xerophthalmia, optic neuritis atau orbital optic neuritis dan sebagainya. Manifestasinya mata kering, daya pandang menurun, manik mata membesar, lambat memberikan reaksi terhadap cahaya, ketika mata bergerak mata akan terasa sakit, bahagian lekuk mata terasa sesak dan sakit dan sebagainya. Kesan  fisiologi utama vitamin B1 adalah mempercepat proses metabolisme sel, terutama berhubungan dengan fungsi konduksi saraf. Sayugia saya sarankan segera  memenuhi keperluan tubuh dengan makanan yang kaya akan kandungan vitamin B1, misalnya tepung gandum, kekacang, hati haiwan, labu, kentang, biji aprikot, walnut dan sebagainya. Sangat bermanfaat untuk mengurangi gejala penyakit seperti gejala di atas.

3. Kekurangan vitamin B2.
Boleh  menyebabkan radang saraf visual, bintil mata, radang selaput mata dan sebagainya. Manifestasinya adalah daya pandang menurun, mata takut pada cahaya, air mata mengalir, kongesti selaput mata dan sebagainya. Jika sering makan makanan yang kaya akan kandungan vitamin B2, seperti misalnya ragi, makanan hasil tenusu, daging sapi, hati haiwan, keladi, pocai, sayur bayam, biji bunga matahari, dan buah-buahan dan sebagainya. akan dapat membantu mencegah dan membantu mengurangkan  gejala penyakit tersebut.

4. Kekurangan vitamin C.
Boleh menyebabkan perdarahan pada bahagian kelopak mata, anterior chamber, vitreous body, selaput jala mata, bahkan boleh menyebabkan katarak dan sebagainya. Manfaat  utama vitamin C adalah memelihara pembentukan zat antara sel, mengikut oksidasi susunan sel ,mengembalikan reaksi semula dan reaksi metabolisme lainnya di dalam tubuh, dan memiliki efek membaiki pembuluh darah. Kerana itu, jika kekurangan vitamin C, boleh  menyebabkan perdarahan bahagian atas mata sebagaimana yang disebutkan di atas.
Banyakkan memakan sayur-sayuran hijau yang segar dan buah-buahan, bagi mencegah perdarahan pada bahagian seluruh tubuh dan bahagian mata. Vitamin C boleh membantu melemahkan cahaya dan oksigen terhadap kerosakan pada lensa mata (berhubungan dengan timbulnya penyakit katarak), jadi banyakkan makan makanan yang kaya akan kandungan vitamin C, boleh melambatkan timbulnya penyakit katarak.

Perlukan vitamin untuk MATA. Jom KLIK

MATA SANGAT PENTING. TANPA MATA KITA TAK BOLEH MELIHAT.JIKA ANDA SAYANGKAN MATA,JAGAILAH MATA ANDA,MATA JUGA PERLUKAN VITAMIN UNTUK MEMBANTU FUNGSI MATA BEKERJA DENGAN LEBIH BAIK.










No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...