Monday 11 June 2012

Sakitnya meneran ketika buang air besar

Dah lama sebenarnya saya nak highlight topik nih memandangkan ade kawan-kawan yang mengadu penat meneran bila membuang. Sakit pulak tu...Entry yang sebelum nih saya dah tulis pasal buasir dan sembelit, adakah tanda berdarah ketika membuang itu buasir? Rujuk lah semula entri sebelum nih ye.

Nak cerita pasal buasir, dulu masa saya sekolah perkataan buasir nih jadi bahan lawak kawan-kawan. Saya pun tak tahu nape tapi sikit-sikit dorang bila bergurau mesti ayat nih" kau jangan..nanti buasir".. Tapi bila dah meningkat ke usia dewasa nih baru lah kesedaran mengenai buasir dan meneran kuat-kuat masa kat tandas tu tak bagus. Tambahan pula dah jadi ibu nih masa pregant tu memang nak jaga sangat pemakanan takut ape tuh..sembelit. Bila dah sembelit jadi lah proses meneran. Bila selalu meneran jadilah proses buasir..

Sakit tak meneran??
Pada sesiapa yang tak pernah kena buasir, jom ketahui dulu macam mana buasir terjadi:

  • Duduk lama-lama kat mangkuk tandas untuk waktu yan panjang. Bila dah sembelit terpaksalah lama-lama duduk dan cangkung kat toilet tu kan
  • Proses meneran iaitu pemaksaan nak keluarkan sesuatu secara paksa. ketika  buang air besar.
  • Kerap ciri birit dan sembelit. Kerap tu maksudnya ketara kerap sangat berlaku
  • Kegemukan dan individu obesiti
  • Kelakuan seks di luar tabii..  wowww???
Dalam entri sebelum nih buasir mungkin sebab faktor genetik, tapi faktor penambahan usia juga mendorong berlakunya buasir. Sebab ape? Sebab otot-otot yang menyokong saluran darah sekitar dubur dah jadi lemah seiring pertambahan usia.

Sekiranya ada antara kita, ahli keluarga kita, sahabat handai, kawan-kawan, atuk nenek atau sesiapa saje yang ada masalah nih , petanda awal selalu sembelit dan cirit-birit. saya sangat alukan cepat-cepat amalkan diet seimbang. Bila dah teruk sampai terkeluar dubur nanti dah susah kene wat operation plak.. Dah tak hulur bontot kat mangkuk tandas dah..kene hulur bontot plak kat doktor. 

Macam saya dulu ade lah jugak sembelit tapi tak kerap ye.. Tapi bila tang dapat sembelit saya tak larat lah sakit nak meneran tuh.. Alhamdulillah Allah swt pertemukan jodoh saya dengan Shaklee. Saya amalkan pengambilan nutrien tambahan iaitu Energizing soy protein (ESP), Alfalfa dan Kalsium. Memandangkan saya juga breastfeed baby yang sememangnya vitamin ini jugalah "milk booster". Nampak tak ape yang saya sampaikan. Bukan sekadar penyusuan,tetapi masalah sembelit saya pun takde dah. Nak elak sembelit juga perlu minum air 3-4 liter air sehari (sanggup tak?? anda harus sanggup minum air sebanyak itu )dan makan pelawas.Vitamin ini bukan ubat ye dan juga bukan vitamin untuk mengubati tapi membantu atasi masalah tersebut sebelum peringkat tertinggi. Sekurang-kurangnya anda tak perlu rasa sakit dan susah payah meneran bila buang air besar dan paling best tak perlu terkejar-kejar ke toilet. Percayalah jadual anda akan lebih teratur.

Kesimpulan vitamin yang boleh di ambil ialah 
  • ESP -Energizing Soy Protein
  • Ostematrix -kalsium
  • Alfalfa
Wanita mengandung awas ye..berjaga-jaga dengan sembelit dan buasir sebab anda berisiko semasa proses meneran. Untuk wanita mengandung saya sarankan ESP dan Kalsium boleh kurangkan risiko terkena buasir. Selain boleh bantu penghasilan susu badan kelak.

Dapatkan meklumat lanjut tentang buasir. Sila KLIK

Berminat nak cuba produk nih jangan malu segan hubungi mamaBatrisyia82@yahoo.com / 017-6706342 / Add Fb Azimah Su'ut. Vitamin yang mana sesuai ? Kata terakhir saya "  BUASIR ADALAH MENYAKITKAN!! BELUM KENA TAK TAHU, DAH KENE BARU MENYESAL..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...