Wednesday 20 June 2012

A Gift From Heaven - Anak istimewa Autisme

Autisme adalah gangguan perkembangan yang muncul pada peringkat  3 tahun pertama kehidupan seorang kanak-kanak, ia memberi kesan kepada perkembangan normal otak kanak-kanak tersebut seperti kemahiran sosial dan komunikasi. Kehidupan kanak-kanak autisme sangat MISTERI. Sukar membaca apa sebenarnya yang berlegar dalam fikiran mereka.

Kanak-kanak autisme tidak suka bertentang mata, tiada ekpresi muka apabila bercakap, ada juga yang suka bermain sendirian. Autisme boleh dikesan sejak bayi lagi tetapi kebanyakan ibu bapa menyedari nya apabila kanak-kanak itu mencapai usia 3 tahun.

Autisme berlaku 3-4 lebih kerap pada kanak-kanak lelaki berbending kanak perempuan. Tahap serius autisme berbeza antara satu sama lain. Ada kanak autisme yang mampu hidup berdikari manakala sebahagian lagi mungkin terpaksa memerlukan bantuan sepanjang hayat.

. Kanak-kanak autisme biasanya mempunyai kesukaran dalam:
Sukar bersosial - Perkembangan sosial sangat perlahan menyebabkan mereka jauh ketinggalan  dengan kanak seusia, suke mengasingkan diri apabila kecewa akan mengamuk atau agresif

Pergaulan - suka bersendirian,susah bekerjasama, berkongsi atau menunggu giliran


Komunikasi lisan dan bukan lisan -lambat bercakap, sukar memulakan percakapan, cakap berulang tetapi tidak faham maksud

Ada banyak lagi ciri-ciri kanak-kanak autisme cuma sebahagian sahaja yang saya tulis kat entri ni.
Kekurangan yang dialami kanak-kanak ini menyebabkan mereka tidak faham perasaan orang lain atau jika mereka faham mereka akan jadi terlebih sedih dan kanak-kanak ini sukar memahami persekitaran menyebabkan mereka sukar terbabit secara langsung apabila diajak berbual.

Dalam sibuk cari idea malam-malam ni saya share sedikit testimoni dari seorang nenek dari negara Uncle Sam mengenai cucunya kanak-kanak istimewa yang tergolong dalam anak istimewa ini. Testimoni ini adalah berdasarkan pada pengalaman beliau sendiri.


Autistic Granddaughter Improves!
I have an autistic granddaughter who just turned 7 years old. She, until recently, was not very responsive or verbal. She would answer in one or two words to a question. She would choose not to look a person in the eye most of the time, and would not follow most requests, seeming to ignore any request. After a couple weeks on the Shaklee Mighty Smarts , Incredivites , Meal Shakes , and OptiFlora Capsules, along with a diet where her sugar was greatly decreased ... something phenomenal happened! One day while I was babysitting her, she was coloring and I said, “Why don’t you use the green crayon.” She put her crayon down, looked right at me, and said, “I like the purple crayon better.” My mouth dropped open in amazement. Then I asked her to take her lunch plate into the kitchen and put it on the counter near the sink. She followed directions and did exactly what I asked. She had less “fits” and they were less severe. Then I noticed throughout the rest of the afternoon that she was speaking in full sentences and looking right at me when she spoke. WOW! I asked her mother if she noticed any changes. She said, “Oh, yes, and so has her teacher.” Since most Autistic children are deficient in digestive enzymes, we introduced her to EZGest as well. I know Shaklee and diet changes together, can make a real difference for Autistic children.PJ Myers

kredit: mynewsletterbuilder

Ibu hebat ini telah berjaya berikan yang terbaik buat anak beliau. LANGKAH YANG BIJAK UNTUK NUTRISI YANG BAIK. Apa yang penting buat ibu yang mempunyai anak istimewa ini tidak putus asa,usaha dan kesabaran serta doa dan tawakal.

Mungkin ada yang tidak tahu, Vitamin Shaklee juga ada untuk kanak-kanak. Vitamin nya ialah :


  • Meal Shake - sumber pekat kalsium,sumber terbaik serat pemakanan dan protein , nutrien asas penting untuk anak-anak yang sedang membesar dan remaja perlu untuk terus kuat dan sihat

  • Vitalea for children (chewable) - kaya dengan kebaikan tulen,dipek dengan 19 vitamin dan mineral, bekalan harian untuk vitamin B , baik untuk kesihatan dan tumbesaran

  • Chewable Vita-C 100mg - rasa sitrus yang hebat, sesuai untuk kanak-kanak atau dewasa yang susah telan tablet.
Jika anak anda menunjukkan tanda perkembangan terlalu perlahan, segeralah bawa jumpa doktor.

Antara tanda yang perlu diambil berat ialah:
  • Bayi tidak bertutur bahasa bayi seperti "ba ba"atau "ku "ku ketika berumur 12 bulan

  • Tidak boleh bercakap satu perkataan pun sehingga berumur 12 bulan

  • Tidak boleh bercakap ayat yang mengandungi dua patah perkataan apabila berumur 2 tahun
Saya percaya Allah memberi ujian yang setanding dengan kemampuan hati dan minda kita untuk menanganinya. Luangkan masa untuk diri sendiri supaya anda lebih tabah mendidik anak.

Ketahui cara menguatkan imuniti tubuh anak , membangkitkan selera anak untuk makan atau anak memilih makan. Jom KLIK

Sesiapa yang berminat nak dapatkan vitamin untuk anak-anak boleh hubungi mamaBatrisyia82@gmail.com/ 017-6706342 / Add FB Azimah SuĂșt.  HARGA ISTIMEWA buat semua pelanggan mama Batrisyia. Cepat order ye !!!







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...