Thursday 7 June 2012

Fasa pertama kehamilan / First Trimester

Early pregnancy test
Seronok nye bila dapat tahu berita gembira dah preggy kan. Entri nih saya nak menulis nak share dengan semua ibu mengandung lebih-lebih lagi bakal-bakal ibu baru. Share sikit pengalaman saya lepas dapat tahu hamil, ape saya buat untuk surprise kan en.hubby, hadiahkan sepasang kasut baby kat die.. :-)


Entri nih saya share utk kehamilan  pada peringkat "First Trimester".. Trimester ke-2 n ke-3 lain entri k.

Tak kira bagaimana kita bersedia untuk kehamilan kita  mungkin sukar menjangka  sepenuhnya sebarang perubahan yang berbeza yang akan berlaku di dalam badan kita  Semasa trimester pertama (tiga bulan pertama selepas tempoh terakhir haid), perubahan ini akan membantu bayi  berkembang dan menyediakan badan untuk lebih bersedia menerima kehadiran bayi dalam perut.
Adalah penting untuk semua ibu mengandung  bersedia untuk bulan-bulan yang akan datang dan belajar untuk membezakan antara gejala-gejala yang  tidak selesa dan tanda-tanda bahawa mungkin ada masalah  dengan kehamilan kita.

Apa yang perlu dijangka

Perubahan pada badan
Kehamilan adalah berbeza untuk semua wanita. Ada wanita yang mengandung sihat sepanjang kehamilan mungkin untuk 3 bulan pertama atau sehingga melahirkan tetapi ibu lain mungkin hadap saat sukar. Kat sini ada beberapa senarai  perubahan yang berlaku dan apakah maksud perubahan tersebut. Mungkin ibu perlu kenal simptom yang tak mendatangkan bahaya atau simptom apa yang perlu untuk ibu rujuk pada doktor.

Pendarahan
 Kira-kira 25% daripada wanita mengandung mengalami pendarahan semasa trimester pertama mereka. Pada awal kehamilan, mungkin ada pendarahan iaitu "light spotting"  yang membawa maksud bahawa embrio yang disenyawakan telah diimplan di dalam uterus. Walau bagaimanapun, jika ibu mempunyai pendarahan yang ketara, kekejangan, atau sakit yang tajam di dalam abdomen ibu, hubungi doktor ya. ini kerana takut lah kan tanda-tanda  keguguran atau  kehamilan di luar rahim. Pengalaman saya  sendiri berlaku juga sedikit pendarahan semasa awl kehamilan tapi syukur takde pape..Everything normal-normal je.

 Perubahan payu dara
Dada sakit adalah salah satu tanda-tanda awal kehamilan. Ini terjadi disebabkan tercetusnya  perubahan hormon dimana salur payudara kita sedang bersedia untuk proses penghasilan susu badan dan keadaan ini  mungkin akan terus berlaku sepanjang trimester pertama. Naikkan  saiz bra (atau lebih) dan pakai bra sokongan boleh membuat ibu  berasa lebih selesa, ibu  boleh kembali kepada coli renda selepas bayi kita selesai tempoh penyusuan. Kalau ibu selesa pakai bra berdawai tu tak kisah lah tapi tak elok untuk payudara yang menyusu bayi. Sakit. Saya sendiri pun tak selesa.

 Ciri birit
 Semasa mengandung, pengecutan otot yang membawa  makanan melalui usus adalah  perlahan kerana tahap hormon progesteron yang lebih tinggi. Tambahan zat besi dari vitamin pranatal kita adalah penting bagi mengelakkan sembelit dan perut kembung Tingkatkan pengambilan serat dan minum cecair tambahan dalam badan. Boleh laku kan senaman ibu preggy ye.

Keputihan.
Ini adalah normal semasa awalkehamilan. Keputihan biasanya tak teruk sekadar keputihanyang nipis. Kalau tak selesa pakailah pantyliner tapi jangan pakai tampon sebab boleh mengundang bakteria dan jangkitan pada vagina.Tapi kalau keputihan berbau, hijau dan kuning segeralah jumpa doktor buat pemeriksaan.

Kelesuan
Masa hamil badan kita bekerja keras untukmenyokong perkembangan janin,  Ambil rehat yang cukup dan tidur yang cukup. Pastikan dapat zat besi yang cukup, kalau tak cukup ibu mungkin dapat anemia yang boleh sebabkan kelesuan yang teruk.

Ketagihan dan mengidam makanan
Sebelum hamil mungkin kita tak lapar atau tak mengidam pun nak makan aiskrim pudina ditambah jeruk, tapi bila hamil keadaan tu mungkin berubah. Semua kita nak makan. Yang mana kita tak suka dulu mungkin time hamil semua boleh makan.. Kan??

Kerap kencing
 Bayi  masih cukup kecil, tetapi rahim kita berkembang dan ini meletakkan tekanan ke atas pundi kencing kita. Hasilnya, kita mungkin berasa seperti  sentiasa nak pergi ke tandas. Kerapkan minum air badan kita memerlukan air tapi elakkan kafein sebab kafein merangsang pundi kencing terutamanya sebelum tidur.

Pedih ulu hati
 Masa  hamil, badan kita menghasilkan lebih banyak hormon progesteron, yang melegakan otot termasuk gelang otot dalam esofagus lebih rendah  yang biasanya menyimpan makanan dan asid di dalam perut kita. Pengenduran otot boleh membawa kepada refluks asid, atau dikenali sebagai pedih ulu hati. Nak elak pedih ulu hati makan lebih kerap, makan sedikit sedikit tapi kerap dan tak baring sejurus selepas makan dan elakkan makanan berminyak, pedas dan berasid (seperti buah-buahan sitrus). Boleh cuba tinggikan sikit badan masa tidur.

Mood berubah / mood swings 
Morning sickness - muntah dan pening  dalah salah satu daripada gejala yang paling dengan kehamilan, menjejaskan sehingga 85% daripada wanita mengandung. Ia adalah hasil daripada perubahan hormon dalam badan, dan ia boleh berlangsung melalui keseluruhan trimester pertama. Bagi sesetengah wanita mengandung, loya adalah sederhana; orang lain mungkin  mulakan hari tanpa muntah. Mual ini akan bertambah buruk bila pagi sebab tu nama nya "morning sickness" .Untuk menenangkan loya , cuba makan sikit makanan tinggi protein dan minum jus buah-buahan  macam jus epal. 

Penambahan berat badan 
Kehamilan merupakan salah satu daripada beberapa kali dalam kehidupan seorang wanita apabila pertambahan berat badan dianggap satu perkara yang baik, tetapi jangan keterlaluan!! Semasa trimester pertama, anda perlu mendapatkan kira-kira 3 hingga 6kg (doktor akan  syorkan pertambahan berat badan kita naik atau turun jika kita memulakan kehamilan kita kurang berat badan atau berlebihan berat badan). Walaupun ibu ada tambahan orang dalam perut jangan ikut pepatah "makan untuk dua orang." Ibu  hanya perlu kira-kira 150 kalori tambahan sehari semasa trimester pertama. Dapatkan kalori cara yang sihat, dengan menambah tambahan buah-buahan dan sayur-sayuran, susu, roti gandum, dan daging tanpa lemak untuk diet ibu-ibu.

Gejala lain yang mungkin bahaya.

Mana-mana gejala-gejala ini mungkin tanda-tanda bahawa sesuatu yang tidak kena dengan kehamilan ibu. Jangan tunggu untuk lawatan pranatal seterusnya. Segera hubungi doktor  dengan segera jika ibu mengalami:
  •  Sakit perut
  • Pendarahan yang banyak dan signifikan
  • Pening yang sangat teruk
  • Berat badan yang naik mendadak (lebih 5-6kg sebulan) atau berat kurang (kurang 2kg sebulan menjelang akhir trimester pertama)
Sudah kah ibu berkenalan dengan vitamin pranatal Trimester Pertama. Kalau belum jom berkenalan .Sila KLIK  
















1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...