Friday 26 October 2012

Tips Simpan Stok Perahan Sewaktu Berpantang

Susu ibu sangat unik dan merupakan minuman penuh azimat yang dapat melindungi bayi daripada sebarang penyakit dan serangan jangkitan. Susu ibu adalah makanan semulajadi yang dianugerahkan khusus untuk bayi. Susu ciptaan Ilahi ini sememangnya memenuhi khasiat yang cukup untuk tumbesaran anak.

Sekiranya anda adalah seorang Ibu yang berkerjaya dan kini sedang dalam tempoh berpantang, bagaimana anda perlukan persediaan untuk serius dalam penyusuan? Bagaimana nak simpan stok perahan semasa dalam tempoh berpantang sedangkan anda memberi penyusuan terus kepada bayi (direct feed) semasa dalam berpantang. Banyak ke susu perahan tu jika di pam lepas bayi menyusu?

Ikuti panduan ini supaya Ibu dapat memberi penyusuan susu Ibu dengan lebih baik walaupun Ibu dalam pantang:


·        Adakala Ibu alami masalah ketika menyusu seperti susu tak cukup. Teruskan saja beri susu ibu pada bayi. Jangan mencampurkan dengan susu formula.

·        Amalkan makanan yang berkhasiat dengan diet seimbang.Amalkan minum susu setiap hari dan sebelum tidur. Jangan lupa makan sayur juga minum banyak air.Tips yang sangat bagus amalkan minum air sambil menyusu atau selepas menyusu sekurangnya segelas air, jus atau susu.
 
·        Sentiasa rangsang pengeluaran susu ibu dengan menyusukan bayi secara terus  dengan susu ibu ketika dalam pantang. Selepas menyusu boleh lah dipam susu. Ketahuilah bayi seawal kelahiran memang akan kerap minta susu tetapi jumlah susu yang diperlukan adalah dalam kuantiti yang sedikit sahaja setiap kali penyusuan itu. Sebab itu adalah baik dipam susu selepas bayi menyusu. Stok perahan itu boleh lah disimpan. Lebih kerap dirangsang lebih banyak la susu nya. Jangan khuatir susu tak cukup untuk penyusuan seterusnya, sebab susu sentiasa terhasil dan lebih banyak jika kerap dikosongkan payudara.

·        Susu ibu banyak pada waktu malam. Untuk elak bengkak, perah susu ibu setiap 3-4jam. Inilah juga masa terbaik untuk simpan sedikit-sedikit susu perahan.

·       Sebaik sahaja mula pantang, digalakkan mula membuat simpanan perahan susu Ibu sebagai persediaan awal sebelum kembali bekerja. Kini masa 2-3 bulan tempoh berpantang sangat sesuai untuk simpan stok perahan banyak-banyak.

·        Lakukan perahan simpanan susu ibu sebulan sebelum Ibu memasuki kerja.

·        Sebaik sahaja mula pantang, digalakkan mula membuat simpanan perahan susu Ibu sebagai persediaan awal sebelum kembali bekerja. Kini masa 2-3 bulan tempoh berpantang sangat sesuai untuk simpan stok perahan banyak-banyak.
·        Lakukan perahan simpanan susu ibu sebulan sebelum Ibu memasuki kerja.
 
Kini ramai ibu dalam pantang berkenan mengambil vitamin berbanding jamu TETAPI masih mengekalkan amalan tradisional seperti berurut, berparam, berpilis dan bertangas. Tiada masalah pun sebaliknya sangat bagus untuk diamalkan.

 Ada ibu yang mendapati perlu untuk buat stok perahan banyak waktu berpantang sebab takut tak sempat nak kumpul stok perahan bila bekerja. Tambahan pula anak dah mulai kuat menyusu. Caranya ada yang ambil vitamin. Vitamin apa? Vitamin penyusuan yang membantu perjalanan penyusuan Ibu lebih lancar, malah bantu badan lebih bertenaga walaupun lepas bersalin. Perlu ingat, badan sihat, mental dan emosi yang stabil mempengaruhi penghasilan susu ibu. Sangat penting badan yang bertenaga dan cergas sebab di waktu malam bayi akan minta susu dan mungkin ada ibu yang akan bangun malam untuk pam susu sebab susu bengkak.

 
 
SET VITAMIN IBU BERPANTANG


Dalam Set penyusuan buat ibu berpantang iaitu Eu Four Set memang tiada Alfalfa walaupun Alfalfa adalah salah satu vitamin yang membantu sebagai “Milk Booster”. Mengapa tiada dalam set vitamin ibu berpantang? Ini kerana ia tak sesuai diamalkan jika  bayi Ibu terkena “jaundice”. Bukan apa takut tak sesuai dengan tubuh bayi yang masih lemah. Tetapi lepas habis pantang atau Ibu kembali bekerja tiada masalah ambil Alfalfa.

 
Lihat sahaja gambar susu perahan yang bertingkat-tingkat di bawah ni. Bagaimana dapat banyak susu perahan yang banyak macam ni? Rahsianya Set Vitamin Penyusuan 3M + ESP. Ingin tahu apa 3M? Jemput KLIK.

 
SET VITAMIN PENYUSUAN 3M + ESP
 
 
Di sini suka saya ingatkan pada Ibu semua, jika Ibu merasakan susu yang dihasilkan tidak cukup memenuhi keperluan bayi, sewajarnya Ibu memikirkan strategi untuk atasi situasi.

 
Strategi 1: Susukan bayi – A baby who is well fed will feed better at breast

Strategi 2: Lindungi kilang “milk supply”.Selalulah kosongkan payudara untuk   maintain penghasilan susu di tahap yang sentiasa tinggi.

Strategi 3: Cari dan atasi masalah. Apabila kedua-dua bayi dan permintaan susu adalah seiring, Ibu sendiri akan dapat kenalpasti masalah dan cari jalannya. Walaupun mungkin kadangkala Ibu rasa mustahil, tetapi keutamaan Ibu adalah pastikan bayi cukup susu.
 
Kenali jua SET PENYUSUAN yang lain. Sila KLIK.
 


Jika anda berminat nak dapatkan SET HEBAT ini sudi-sudikan hubungi mamaBatrisyia82@gmail.com / Tel:017-6706342 / Add FB Azimah SuĂșt boleh chat secara langsung dengan saya. Sudikan LIKE PAGE Mama Batrisyia e-shoppe ada juga banyak info produk di sana. Sudah pastinya saya pentingkan pelanggan saya. Oleh itu setiap pelanggan Mama Batrisyia akan dapat HARGA YG ISTIMEWA DAN KONSULTASI PERCUMA!!!

Diclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...