Wednesday 10 October 2012

Sembelit Sewaktu Hamil dan Berpantang, Anda Khuatir?

Sembelit adalah masalah yang melanda ramai wanita hamil.  Masalah buasir juga kerap berlaku ketika rahim semakin berat dengan janin yang makin membesar. Apabila melahirkan anak, ketika meneran, buasir akan bertambah teruk sehingga ada yang terkeluar dan tidak dapat dimasukkan semula ke dalam.

Sembelit dan buasir tidak merosakkan organ-organ dalaman wanita kerana ia tidak beri kesan kepada usus. Apa yang perlu Ibu lakukan bagi mengurangkan sembelit ketika hamil.

·        Diet tinggi serat. Makan makanan berserat tinggi seperti sayur, buah, bijirin, roti. Tetapi makanan seperti roti canai,mihun. Nasi,kuey teow bukan makanan berserat tinggi ye!!

·        Minum air (apa-apa jenis air pun takpe) sepanjang hari. Sebab kita tinggal di Malaysia cuaca yang agak panas, jadi air akan hilang dari proses perpeluhan.. Sebab itu perlu minum 8-12 gelas sehari. Bila air digabungkan dengan makanan serat tinggi, sembelit dapat dikurangkan

·        Senaman dan pergerakan tubuh termasuk tangan dan kaki. Banyak kan berjalan dan bergerak.

·        Elakkan pil-pil yang boleh mengalakkan pembuangan air besar kerana ia boleh mendorong kepada sakit/kontraksi ketika hamil.

·        Cara lain, minum ESP dan ambil kalsium untuk atasi masalah sembelit.

Mengapa ESP?

ESP minuman berprotein yang kaya dengan asid amino. Ia membantu masalah penghadaman. Pengalaman saya minum ESP sebelum tidur, esok pagi nya mesti mudah aje nak melawas sebab saya bukan jenis pagi-pagi mandi mesti nak melawas. Tapi dengan ESP memang senang je.

Mengapa Ostematrix?

Membantu untuk mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur.

Dalam Eu Four Set / Eu Four set  Plus memang ada ESP dan Ostematrix. Sebab itu ia khas buat ibu hamil mahupun berpantang. Jika ibu yang pernah hamil dan bersalin mesti punya pengalaman berpantang di mana hampir kebanyakan ibu-ibu lepas bersalin takut nak ke toilet nak membuang. Sebab nya risau luka terkoyak akibat meneran semasa proses melawas.

Namun apa yang paling utama semasa hamil dan berpantang ialah tingkatkan pengambilan cecair dalam badan. Sewaktu berpantang juga perlu sangat minum air banyak untuk bantu banyak perkara.Salah satu nya atasi masalah sembelit. Tak perlulah kawal pengambilan air sewaktu berpantang akibat dari cakap-cakap orang tua tak elok minum banyak air, apa yang penting perlu fikirkan diri dan bayi.

Mengapa perlu minum banyak air masa berpantang ? Sila KLIK.





Harapan saya agar Ibu dapat  mencuba panduan-panduan tersebut. Jika masalah sembelit berlarutan selepas melahirkan bayi, saya nasihatkan dapatkan rawatan daripada doktor.
Jika anda berminat nak dapatkan SET HEBAT ini sudi-sudikan hubungi mamaBatrisyia82@gmail.com / Tel:017-6706342 / Add FB Azimah SuĂșt boleh chat secara langsung dengan saya. Sudikan LIKE PAGE Mama Batrisyia e-shoppe ada juga banyak info produk di sana. Sudah pastinya saya pentingkan pelanggan saya. Oleh itu setiap pelanggan Mama Batrisyia akan dapat HARGA YG ISTIMEWA DAN KONSULTASI PERCUMA!!!


Diclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.







 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...