Saturday 27 October 2012

Teknik Mengepam Untuk Hasil Yang Optimum

Bagi mendapatkan hasil yang optimum setiap kali pam susu, ada perkara yang perlu dititikberatkan sebelum memulakan sesi mengepam. Ramai yang tak puas hati setiap kali pam dapat 3oz-5oz sahaja. Jangan begitu sekurangnya Ibu patut bersyukur dari takde langsung kan. Bila dikumpulkan hasil yang Ibu anggap sedikit itu akan jadi banyak.Sekarang saya ingin kongsi tips bagaimana Ibu boleh tingkatkan hasil  perahan lebih dari biasa.

  • Ibu boleh menggunakan alat bantu seperti pam payudara untuk memerah susu.     Selain itu boleh memerah menggunakan teknik marmet.
  • Ibu perlu yakin dan mengurangkan punca kesakitan jika ada.
  • Elakkan stress. Ramai antara ibu yang tertekan kerana kerja atau hasil pam yang semakin merudum. Lupakan seketika segala masalah dan berfikiran positif demi bayi.
  • Cuba bayangkan and sedang menyusukan si manja. Lihat gambar bayi anda, video atau dengar rakaman suara bayi anda.
  • Minum air suam dan elakkan mengambil kopi atau teh sejurus sebelum memerah. (rasanya saya sendiri dah lama tak minum kopi dan teh sejak menyusukan bayi)
  • Tips yang ini saya paling suka dan memang saya amalkan setiap kali sebelum pam. Ransang putting payudara dengan mengentelnya dengan jari.
  • Teknik pam berganda (double pumping) juga dipercayai boleh meningkatkan jumlah susu yang dipam.
  • Selain itu memerah sambil menyusukan bayi (tandem nursing) juga salah satu tindakan yang baik untuk mendapatkan hasil yang optimum.
SET VITAMIN PEYUSUAN 3M + ESP + MEAL SHAKE

Lihat hasil penyusuan di atas. Meriah kan?

Saya ada rahsia  juga untuk maintain penyusuan selain perkara diatas saya amalkan iaitu ambil vitamin. Bagi yang tiada masalah bab makanan di mana memang pastikan ambil yang berkhasiat, tiada masalah kalau tak ambil vitamin. Tapi macam saya walaupun saya memang jaga bab makanan, saya tetap ambil vitamin juga. Maklumlah saya perlu kuat tenaga dan mental untuk bertahan menyusui bayi sehingga bayi berumur 2 tahun. Insyallah.
Set penyusuan 3M memang set kegemaran saya. Bagi yang memang buat stok perahan sewaktu dalam berpantang dan sebagainya ini memang set yang sesuai. Set 3M buat badan saya kekal bertenaga, walaupun saya perlu bangun malam untuk susukan bayi saya, saya tak rasa letih dan mengantuk pun. Malah saya boleh pam susu di malam hari dan bangun awal pagi untuk pergi kerja.
Jika Ibu ingin info lanjut mengenai SET 3M, sila KLIK ini.
INFO
Anda perlu memastikan peralatan memerah seperti botol susu dan corong pam dalam keadaan bersih dan steril iaitu dengan mencucinya dengan air dan sabun kemudian merendamkan didalam air panas, selama 5-10minit dan keringkan di tempat yang bersih.



Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
FB page: Mama Batrisyia e-Shoppe
Wechat ID: Azi_Batrisyia


Diclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...