Monday 24 March 2014

Panduan Beli Keperluan Bayi

Jika awal kehamilan kita sibuk jaga pemakanan  untuk bekalkan nutrisi sempurna untuk bayi tetapi di akhir kehamilan pula, kita dah mula sibuk nak buat persiapan material pulak. Maklumla nak sambut buah hati tersayang. Lagi pula anak pertama, mestilah excited giler kan.




Kalau nak buat persiapan tu pastikan  ikutkan kemampuan masing-masing. Jangan sebab dek terpengaruh orang lain atau tawaran murah, kita pun berbelanja sesuka hati. Bila dah ada anak ni, macam-macam kos nak difikirkan. Kos semasa mengandung, melahirkan dan selepas melahirkan perlu di ambil perhatian tu. Jangan dilupa.

Kalau rajin buat senarai semak barangan yang nak dibeli tu.Bertanyalah juga pada kenalan  yang dah punya pengalaman mereka menyediakan kelengkapan menyambut anak pertama. Pasti ada macam-macam jawapan. Paling biasa kita dengar, tak yah beli baju newborn banyak sangat, sebab bayi cepat membesar.

Sekarang ni kemudahan teknologi dah canggih sangat, boleh tanya je abang “google”. Keluar la tu banyak info. Lepas buat senarai barang tadi, buatlah tinjauan dulu di beberapa butik baby atau layari website yg jual barang tu untuk tahu perbandingan harga dengan wang ringgit yang nak dilabur tu nanti. Sekarang pun dah banyak ekspo-ekspo barangan bayi di adakan. Dalam setahun tu ada lah 4-5 kali. Tapi pastikan bijak memilih. Tak semua murah. Jangan rambang mata sudah ler.

Langkah lebih bijak, kalau anda kenal saudara mara atau kawan-kawan yang nak jual barangan bayi seperti bakul “moses” (biasa kita guna tempoh yg singkat je), kereta sorong atau katil bayi yang masih elok dengan separuh harga memang tak salah membelinya. Tapi pastikan keadaan nya dulu. Namun, kalau nak beli car seat terpakai , lebih baik jangan, sebab dikhuatiri pernah terlibat  dalam kemalangan. Jika nak beli baby cot, pastikan beli yang saiz besar untuk guna jangka panjang. Saiz kecil hanya sesuai untuk bayi baru lahir dan setahun ke bawah.

Barangan bayi seperti losen, mandian, kapas, krim, bedak boleh beli secara bijak. Kalau ada tawaran hebat, beli 1 percuma 1 maka and aboleh la beli untuk dijadikan stok simpanan. Secara tak langsung dapat jimat. Ada juga yang begitu kisah dengan besen mandian anak, sekarang ni banyak rekaan yang menarik perhatian dengan gambar kartun dan sebagainya namun untuk penjimatan tak salah gunakan besen biasa yang lebih murah harganya kerana fungsinya tetap sama iaitu mandikan bayi di dalamnya. 

Barangan
  Sangat penting
        Penting
   Kurang penting
Baju
       ♥


Seluar
       ♥


Sarung Tangan
       ♥


Sarung Kaki
       ♥


Topi
       ♥


Barut
       ♥


Napkin
       ♥


Lampin pakai buang
       ♥


Tisu basah
       ♥


Putik kapas

        ♥

Minyak angin
       ♥


Tuala
       ♥


Selimut
       ♥


Tikar tukar lampin

        ♥

Bakul moses


        ♥
Kelambu

        ♥

Set tilam dan bantal
       ♥


Buaian bayi


        ♥
Besen mandi

        ♥

Baby cot

        ♥

Barangan   penjagaan diri (krim ruam, sabun. syampu, losen dll)
       ♥


Pam payudara
       ♥


Beg bayi


        ♥
Botol susu (untuk stok susu)
       ♥


Berus botol

        ♥

Termos

        ♥

Bantal menyusu


        ♥
Bib


        ♥
Tuala kecil


        ♥
Kereta sorong


Car seat


Puting


        ♥
Bakul pakaian bayi


Pemanas botol



Bagaimana pun semua pilihan di tangan anda. Tepuk dada tanya selera. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...