Friday 10 August 2012

Tangani Gastrik Ketika Berpuasa

Gastrik merupakan masalah kesihatan yang biasa terjadi ketika bulan Ramadhan. Ada pesakit gastrik yang baru 2 hari berpuasa telah terkena jangkitan penyakit itu. Ada pula yang merasakan kesakitan seperti urat-urat perut dipulas, ditarik-tarik dan seperti nafas terhenti kerana menahan kesakitan akibat gastrik. Perut adalah bahagian tubuh yang mudah dijangkiti pelbagai penyakit terutama berkaitan sistem penghadaman ataupun gastrik dan pedih ulu hati.

Oleh itu anda perlu menjaga nya agar kehidupan menjadi lebih selesa terutama ketika di bulan Ramadhan. Bukan sahaja ibadah puasa anda akan terganggu, malahan ibadah lain seperti berzikir, bertadarus, membaca Al-Quran dan bersolat terawih akan turut terjejas sekiranya gejala penyakit tersebut menyerang. Bah kan juga aktiviti membuat persiapan hari raya turut terjejas sekiranya gejala penyakit ini tidak dibendung.

Penyakit gastrik adalah disebabkan keradangan  / ulser pada perut

Kalsium adalah mineral yang paling banyak di dalam badan kita. Majoriti terdapat dalam tulang dan gigi.Kalsium memainkan peranan yang penting dalam penyelenggaraan saluran darah serta membantu mengekalkan tekanan darah normal. Jikaanda mempunyai kekurangan kalsium, doktor  mungkin memberi kalsium sitrat untuk memulihkan tahap normal. Walaubagaimanapun, jika anda mempunyai masalah dengan asid perut, perlulah berbincang dengan doktor anda, terutamanya jika ingin merawat pedih hulu hati anda dengan antasid yang mengandungi kalsium.

Artikel kat bawah nih ada sedikit yang ingin saya kongsikan untuk anda semua.

Stomach Acid Treatments
Stomach acid treatments also contain calcium in a form called calcium carbonate. This form can also treat calcium deficiencies. This supplement neutralizes stomach acid that may have entered your esophagus, causing heartburn pain. Drugs.com cautions against taking antacids and calcium citrate together because of the risk of increasing your blood levels of calcium. A 2011 study by the Shahid Beheshti University of Medical Sciences in Iran identified calcium as the second leading cause of kidney stones. Elevated calcium levels may impair your body's ability to absorb other medications or nutrients.

source: www.livestrong.com

Jika doktor  telah ditetapkan kalsium sitrat, amatlah perlu mencari kaedah alternatif lain mengawal asid perut dan bukannya bergantung kepada antasid yang mengandungi kalsium semata-mata. Anda boleh mengekalkan berat badan yang sihat ,meletakkan tekanan yang kurang pada sistem pencernaan  yang hanya boleh memburukkan gejala asid perut anda. Anda juga boleh senaraikan makanan untuk mengenal pasti tercetusnya pedih hulu hati anda supaya anda boleh membuat perubahan yang sesuai pada diet. Berbincanglah keadaan anda dengan doktor anda untuk mencari kursus rawatan yang terbaik buat tahap kalsium yang rendah dan asid perut anda.
Adakah anda perlu kan KALSIUM ? Sila KLIK.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...