Friday 28 September 2012

Ketahui Masalah Bayi Sepanjang Penyusuan



Meskipun Ibu ditakdirkan untuk menyusui, namun selalu saja ada masalah yang muncul saat Ibu menyusui bayi. Jangan khuatir dan menyerah sebaliknya bertenang.
Walaupun bayi sudah memiliki refleks menghisap puting payudara ibu sejak lahir, namun pada awalnya mungkin sukar ia lakukan. Bayi Ibu memang belum terbiasa. Kadang-kadang, kesulitan pemberian  susu ibu disebabkan oleh faktor medik yang dapat mempengaruhi selera makan bayi atau proses penyerapan makanan dan nutrisi. 


 
Berikut  beberapa penyebab kesukaran pemberian susu ibu dan gejala yang dapat membantu Ibu mengenalinya.

Colic / kembung perut
Gejala colic dapat dilihat dari wajah yang memerah, tangan yang mengepal, dan kaki yang diangkat-angkat ke arah dada disertai tangisan bayi selama 2-3 jam. Colic sering muncul 15 minit setelah minum susu. Tapi boleh juga terjadi bila-bila saja dalam minggu-minggu pertama. Colic itu normal dialami oleh satu di antara empat bayi.

Menangis sebelum diberi susu
Kebanyakan bayi menangis saat ia lapar. Seiring waktu, Ibu akan belajar untuk membezakan erti tangisan bayi. Segera berikan susu bila tiba saatnya bagi bayi mendapatkan susu kerana perut kecilnya perlu diisi selalu walau dalam kuantiti sedikit. 

Menangis selepas diberi susu
Merawat bayi memang perlu kesabaran. Kalau lapar ia menangis, setelah disusui bayi juga boleh menangis. Biasanya hal ini terjadi karena ia colic / kembung perut. Sebab itu lah perlu ibu bantu bayi bersendawa setelah menyusu.

Kurang pertambahan berat badan
Penurunan berat badan setelah lahir adalah wajar bagi bayi  tetapi sebaiknya upayakan agar berat badannya beransur-ansur naik . Pertambahan berat badan tiap bayi berbeza dan akan naik sesuai perkembangan masing-masing. Bersama doktor Ibu boleh memantau pertambahan berat badan bayi tersebut.

Muntah
Cukup normal bila bayi memuntahkan kembali sedikit susu  setelah meminumnya.Tetapi jika bayi terus-menerus muntah apalagi dalam jumlah yang banyak, mungkin bayi Ibu terkena refluks Dan dalam kes ini Ibu harus berkonsultasi dengan doktor.

Cirit
Cirit boleh disebabkan oleh virus atau ada masalah dalam pemberian susu ibu. Jadi lebih baik berkonsultasi dengan doktor.

Masalah kesihatan
Sama seperti kita ,rasa tidak sedap badan menyebabkan bayi kehilangan selera menyusu. Misalnya bila selsema  disertai hidung tersumbat, boleh menyebabkan bayi sukar bernafas. Bayi enggan menutup mulutnya untuk menyusu.
Penyebab lain adalah alergik pada makanan. Ini boleh menyebabkan turunnya berat badan kerana kesukaran untuk makan.
Konsultasikan pada doktor bila Ibu merasa ada masalah dengan kesihatan si kecil. 






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...