Wednesday 5 February 2014

Tips Ajari Anak Hadapi Rasa Takut

Di bawah usia dua tahun , anak masih merasa bahawa dirinya adalah pusat alam semesta. Perhatian dari si ibu dan ayah adalah keperluan utama si kecil.Sejak usia 13 bulan , rasa percaya diri anak mulai ada dalam diri dan dia mula mempunyai keinginan untuk meneroka dunianya seorang diri . Selama si ibu masih berada dalam jangkauan pandangannya , dia boleh asyik bermain ketika anda melakukan pekerjaan lain .
Meski demikian , dalam masa - masa awal penjelajahan ini , ada banyak perkara baru yang boleh membuat anak rasa takut. Ok, kini tugas si ibu adalah membantunya menghadapi ketakutannya .



Jenis-jenis ketakutan:-

TAKUT ORANG ASING . Kabar baiknya adalah anak sudah boleh membezakan mana orang-orang yang dekat dengannya dan mana yang bukan . Anda boleh mengembalikan rasa amannya dengan bersikap sabar dan tidak menuntutnya lekas menyesuaikan diri . Mintalah orang - orang di sekeliling anda untuk melakukan perkara sama .

TAKUT SUARA KERAS . Anda boleh sesekali mengajaknya menyentuh benda penghasil suara itu ( awas , jangan sampai berbunyi ketika sedang dipegang ! ) , Agar dia mengerti bahawa benda tersebut tidak berbahaya .

TAKUT TAB MANDI . Jika sebelum ini anak enjoy ketika dimandikan , kemungkinan besar penyebab ketakutan adalah trauma kecil , seperti tergelincir , mata masuk sabun , dan tersiram air sejuk .  
Untuk mengembalikan perasaan beraninya , sesekali ajak dia bermain di dalam tab mandi tanpa air ( isi dengan bola - bola kecil ) , melewatkan jadual mandi nya selama beberapa hari , atau memandikannya dengan mengelap guna tuala muka - bukan menjirus air dengan gayung, hingga  si anak mulai merasa selesa .

TAKUT BINATANG . Meskipun haiwan peliharaan di rumah jinak , bukan bermakna anak automatik boleh menyingkirkan rasa takutnya. Jangan pernah memaksanya membelai ataupun berada dekat dengan haiwan apa pun di luar keinginannya . Jangan dipaksa atau di acah-acah. Kalau nak tahu haiwan boleh menghidu rasa takut dan malah berisiko menyerang anak kita . Lebih baik mengajaknya bermain dengan anak patung haiwan atau membacakan buku tentang binatang .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...