Wednesday 26 February 2014

Petua Sihat :- Jika Anak Kerap Demam Serta Tips Ibu Prihatin


Secara semulajadi, sistem imunisasi kanak-kanak lebih-lebih lagi  bayi tak sekuat org dewasa. Anak-anak mudah terdedah dengan jangkitan. Lebih-lebih lagi bila bergaul dgn anak-anak di rumah pengasuh, taska, tadika. Kalau ade anak yg demam, mudah benar berjangkit dengan yg lain. Risau pulak skng ni cuca panas tak menentu. Bawak anak jalan terkena cuaca panas, pastu masuk kereta, pasang aircond, pun boleh buat demam.

Punca, sistem imunisasi lemah, makanan kurang zat, persekitaran tak bersih, kurang tidur atau tak lena serta kurang zat, mineral dan vitamin tertentu dlm badan. Contohnya kurang vitamin c. Tiada yang lebih menyenangkan hati, bila anak-anak sihat. Takde kerap ke klinik dan ibubapa kurang cuti emergency kan. Kos perubatan pun dapat dikurangkan dengan membeli makanan berzat untuk anak.

Alhamdulillah, komen positif dari customer, sejak kenal Meal Shake + Omega Guard, anak nyer semakin sihat.. demam, selsema dan batuk pun jarang sekali.







Menarik juga Omega Guard dan Meal Shake ni sesuai untuk anak-anak yang menghidap asma. Kesian bila ada anak-anak yang menghidap asma, mereka terpaksa membataskan aktiviti harian mereka. Tak boleh lasak-lasak. Ada ibubapa juga yang sukar nak tidur malam sebab risau jadi apa-apa kat anak ketika waktu tidur. Keadaan ini berlaku bagi anak-anak yang menghidap asma sangat teruk.



Ada tips jika anak diserang demam:
  • Memantau suhu tubuh secara berkala menggunakan termometer khusus untuk anak.
  • Memberi cairan dalam jumlah cukup kepada anak untuk menghindari dehidrasi.
  • Beri gizi seimbang untuk memperkuat daya tahan tubuh anak.
  • Perhatikan sirkulasi ruangan, agar ruang udara cukup
  • Memberi ubat 4jam sekali bila suhu anak melebihi 38 darjah celcius .Apabila suhu tubuhnya sudah normal, pemberian ubat dikurangkan.
  • Lap  anak dengan air hangat, terutama bila suhu tubuh anak mencapai 39 darjah celsius. Lap di dahi, perut, atau lipatan ketiak serta paha.Air hangat membuat pembuluh darah tepi di kulit melebar dan membuka pori-pori tubuh.sehingga lebih cepat terjadi penguapan.
  • Mandikan anak 3 kali sehari .Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi supaya dada tidak mudah sejuk dan diserang selsema.
  • Jika anak selsema, tetap mandikan 3 kali sehari...supaya bila selepas mandi, lendir itu akan mudah keluar. Namun, ramai ibu2 hari ini ingat jika selsema anak sejuk maka jangan mandikan. Apabila ini berlaku, anak mudah berkahak sehingga sesak nafas.
  • Mengenakan anak baju yang menyerap peluh.Apabila anak menggigil, anak diselimuti, tetapi segera dilepaskan kembali bila menggigilnya hilang.
  • Segera membawa anak jumpa doktor, apabila demam tidak turun.

Tak rugi dapatkan meal shake dengan rasa vanilla yg sedap dan capsul minyak ikan yang mudah dipecahkan boleh campur dalam makanan dan susu anak. Meal shake tahan 3 bulan, omega boleh tahan 4 bulan. Kalau anak ramai boleh kongsi-kongsi. Bukan makan hari-hari pun, sangat jimat. Insyallah kuranglah berulang alik ke klinik.


Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
Emel: mamaBatrisyia82@gmail.com
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe


Area COD saya di kawasan UPM Serdang, Seri Kembangan, Bandar Baru Bangi, Kajang, Puchong, Putrajaya, Bukit Mahkota dan Kuala Lumpur (area Pavillion, Klcc, Bukit Bintang dan beberapa kwsn lain), Miri, Sarawak. Jika kawasan anda tiada dlm senarai, boleh hubungi dan maklumkan saya.

Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...