Friday 10 January 2014

Lelaki Mandul, MUNGKIN Sebab Kurang Zinc Dalam Air Mani

Kawan saya mengadu ingin sangat hamil, takde problem apa2 pun, dah cek doktor dan doktor beri khabar gembira, no fertility issues. Semua ok. No cysts, no Pcos, No menstrual problem. Maybe cuma stress. Tapi, kenapa suami tak datang buat pemeriksaan sekali? Jawapan klise, rasanya suami sy takde masalah apa-apa.
Moral of the story, bawak sekali suami datang buat pemeriksaan. Barulah ngam dan adil. Kalau isteri ok, suami ape cerita?Mungkin suami la kot kan.

Sebut pasal ketidaksuburan, vitamin Shaklee ada beberapa vitamin yang boleh bantu tingkatkan kesuburan bagi wanita dan lelaki iaitu :

Bagi wanita, GLA, ESP, B Complex , Vitamin C. KLIK >> Set Kesuburan Wanita
Bagi lelaki, Zinc complex, Vit E dan C. Klik >> Set Kesuburan Lelaki

Kebanyakan wanita yang berusaha, lelaki tak usaha pun. Jangan cenggitu paling kurang pun minta suami amalkan Zinc complex kalau tak mahu invest duit banyak untuk suplemen. Zinc complex yang paling murah. Hrga bawah RM30 je, boleh guna sampai 4 bulan tu. Jimat sangat. Kalau nak diikutkan mana ada murah kos rawatan kesuburan perubatan di hospital. Contohnya IUI, IVF , mana ada murah kos ni semua dan chances tak semua berjaya. But at least dah mencuba kan. So, kalau nak cuba yang kaedah biasa-biasa dulu pun apa salah nya. Senang, amalkan je dulu suplemen. Mungkin masalah anda cuma kurang vitamin je dalam tubuh. Kurang vitamin/mineral susah lah nak bantu benih sampai ke destinasi. Bantu lah mereka juga.

Saya terbaca dalam 1 koleksi buku-buku dlm almari rumah sy, "Your pregnancy, the netmums guide to having a baby" . Katanya:

"Semen contains 100 times more zinc than is found in the blood. Your partner can improve quality & quantity of his sperm by eating foods rich in zinc and folate. Ex: meat, dairy products, bean, cereal. There's no harm in buying your man a zinc suplement to take until you conceive." 


 

Kalau kurang zinc dalam badan apa berlaku:
Kemandulan. Istilah yang digunakan " below the level of technical sterility". Maksudnya bawah paras kesuburan bilamana ia mempengaruhi "sperm count" dan pergerakan sperma. Lelaki yang kurang zinc akan mengalami air mani yang  cair.


Kekurangan zinc akan merendahkan hormon testosterone menurun dan jumlah sperma. Kandungan zinc yang rendah boleh menyebabkan kemandulan kerana kandungan sperma yang kurang. Zinc yang cukup membantu dari segi bilangan sperma yang bertambah, pergerakan yang normal iaitu sperma bergerak lurus dan tidak berpusing-pusing. Ini adalah ciri fizikal sperma yang normal dan sihat. 

Saya mengikuti blog dan pesbuk Dr. Hamid Arshat, beliau juga sarankan suami isteri amalkan vitamin, tingkat gaya hidup sihat. Kesemua suplemen yang disebut tu pun memang suplemen yang bantu tahap kesuburan.




Alhamdulillah berkat usaha, ramai juga yang berjaya hamil.



Bagaimana cara nak tarik suami makan suplemen? Si isterilah yaang perlu bantu dan perlu bijak. Kalau suami anda malas. Apa kata ambil beberapa biji suplemen, letak atas piring dan hulurkan beserta air. Katakan pada suami :
" Saya nak abg sihat, vitamin ni semua bagus untuk kesihatan, supaya tak stress dan bagus sgt untuk jantung kita. Stamina pun kuat ketika bersama. " :)

Oleh kerana sperma lelaki terhasil berterusan, berbeza dengan wanita yang hanya mengeluarkan telur sebulan sekali sahaja. maka lelaki harus jaga pemakanan dan gaya hidup kerana semua itu mempengaruhi kematangan sperma.


Jadi, sama-sama berusaha. baru adil dan saksama.

Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
Emel: mamaBatrisyia82@gmail.com
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe

Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

1 comment:

  1. Bisa pakai Tara vitamin dan mineral untuk memperbaiki kesuburan, juga kalau stamina nya kurang cukup dengan suplemen penambah stamina pria supervira. Ini kombinasi yang paling pas buat anda. Coba saja. ga akan menyesal

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...