Soalan:
Prof Madya Dr MAZA, saya seorang
pemuda dan sering melakukan dosa. Sudah berulang kali saya bertaubat. Tapi
kemudian saya tidak mampu kawal diri, saya buat lagi. Sudah berapa kali saya
taubat sehingga saya rasa Allah sudah tidak mahu terima lagi taubat saya. Adakah
taubat saya palsu? Adakah saya bohong Allah? Saya terus hanyut dengan perbuatan
saya sendiri. Saya hendak taubat lagi, tapi rasa macam Allah dah tidak terima,
atau takut saya sendiri ulang lagi. Boleh tak Dr berikan nasihat kepada
saya?
Safwan, Melaka.
**************************
Jawapan Dr MAZA:
Safwan, Melaka.
**************************
Jawapan Dr MAZA:
Saudara, perasaan kesal atau keinsafan yang ada dalam jiwa saudara
–alhamdulillah- menandakan bahawa cahaya iman itu masih kuat dalam diri saudara.
Semoga kita semua selalu dibimbing Allah ke jalanNya yang lurus. Untuk soalan
saudara maka saya jawab seperti berikut;
1. Secara umumnya taubat bermaksud kekesalan dan keinsafan terhadap dosa yang dilakukan, lalu memohon keampunan Allah dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Ini berdasarkan firman Allah: maksudnya:
1. Secara umumnya taubat bermaksud kekesalan dan keinsafan terhadap dosa yang dilakukan, lalu memohon keampunan Allah dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Ini berdasarkan firman Allah: maksudnya:
“Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan
keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun
dosa-dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa
melainkan Allah -, dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang
mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan
akibatnya). Orang-orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari
Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai,
mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi)
mereka yang beramal” (Surah Ali ‘Imran: 135-136).
Maka, asalnya taubat itu di samping keinsafan dan memohon keampunan, ia juga adalah azam untuk tidak mengulanginya.
2. Keikhlasan atau kesungguhan seseorang yang
bertaubat itu hanya diketahui oleh Allah dan dirinya sendiri. Ketika dia
bertaubat, jika ia lahir dari keikhlasan maka perasaan khusyuk, duka, insaf,
mengharapkan keampunan Allah akan menyelinap masuk ke dalam setiap pelusuk
jiwanya. Airmata keinsafan antara bukti kejujuran insan yang menyesal dan
mengharapkan keampunan. Keinginan untuk berada dalam keampunan itu akan
membawanya kepada azam untuk tidak mengulangi dosa. Jika taubat seperti itu
berlaku, maka itu adalah taubat yang nasuha atau yang ikhlas. Ia diterima
Allah.
Sekalipun kemungkinan selepas itu, atas kelemahan diri dan kecuaian, hamba yang bartaubat tadi tergelincir sekali lagi ke dalam dosa yang sama. Jika, dia ikhlas pada taubatnya yang awal, Allah Maha Mengetahuinya dan insyaAllah akan mengampuni dosanya yang awal, juga dosa kemudian jika dia terus bertaubat lagi.
3. Taubat yang sebenar bukan satu perkara yang boleh dibuat-buat. Ia bukan satu lakonan. Perasaan keinsafan yang hadir dalam jiwa seorang hamba bukannya perkara yang diada-adakan. Ia adalah cahaya iman yang lahir dari kekudusan jiwa yang mengakui kebesaran Allah dan takutkan dosa. Apabila perasaan kerohanian itu wujud, maka seorang hamba pun bertaubat dengan penuh insaf dan nekad untuk tidak mengulangi. Siapakah yang mengetahui kewujudan perasaan itu dalam sesuatu jiwa? Sudah pasti hanya Allah dan insan yang bertaubat itu sendiri. Jika keadaan yang disebutkan itu berlaku, insan itu sebenarnya telah benar-benar bertaubat.
4. Insan atau anak Adam itu ada kelemahannya. Kadang-kala dia terjatuh lagi dalam kesalahan setelah bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Ini –seperti yang dijelaskan- kegelinciran kedua atau ketiga dan seterusnya tidaklah bererti dia tidak ikhlas dalam taubatnya yang sebelum itu. Namun, kelemahannya menyebabkan dia berulang kali jatuh ke dalam dosa, sekalipun telah benar-benar insaf sebelumnya. Maka, jika hal ini berlaku dia hendaklah mengulangi taubat dan jangan berputus asa. Syaitan akan membisikkan perasaan putus asa dalam jiwa, sedangkan Allah Maha Pengampun Lagi Maha Penerima taubat.
5. Hal ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w dalam hadis baginda:
Sekalipun kemungkinan selepas itu, atas kelemahan diri dan kecuaian, hamba yang bartaubat tadi tergelincir sekali lagi ke dalam dosa yang sama. Jika, dia ikhlas pada taubatnya yang awal, Allah Maha Mengetahuinya dan insyaAllah akan mengampuni dosanya yang awal, juga dosa kemudian jika dia terus bertaubat lagi.
3. Taubat yang sebenar bukan satu perkara yang boleh dibuat-buat. Ia bukan satu lakonan. Perasaan keinsafan yang hadir dalam jiwa seorang hamba bukannya perkara yang diada-adakan. Ia adalah cahaya iman yang lahir dari kekudusan jiwa yang mengakui kebesaran Allah dan takutkan dosa. Apabila perasaan kerohanian itu wujud, maka seorang hamba pun bertaubat dengan penuh insaf dan nekad untuk tidak mengulangi. Siapakah yang mengetahui kewujudan perasaan itu dalam sesuatu jiwa? Sudah pasti hanya Allah dan insan yang bertaubat itu sendiri. Jika keadaan yang disebutkan itu berlaku, insan itu sebenarnya telah benar-benar bertaubat.
4. Insan atau anak Adam itu ada kelemahannya. Kadang-kala dia terjatuh lagi dalam kesalahan setelah bertaubat dengan bersungguh-sungguh. Ini –seperti yang dijelaskan- kegelinciran kedua atau ketiga dan seterusnya tidaklah bererti dia tidak ikhlas dalam taubatnya yang sebelum itu. Namun, kelemahannya menyebabkan dia berulang kali jatuh ke dalam dosa, sekalipun telah benar-benar insaf sebelumnya. Maka, jika hal ini berlaku dia hendaklah mengulangi taubat dan jangan berputus asa. Syaitan akan membisikkan perasaan putus asa dalam jiwa, sedangkan Allah Maha Pengampun Lagi Maha Penerima taubat.
5. Hal ini dijelaskan oleh Nabi s.a.w dalam hadis baginda:
“Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia
berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman:
HambaKu melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh
mengampun dan menghukumnya –dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan
dosanya-. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai
Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu
melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan
menghukumnya–dalam riwayat yang lain ditambah: aku ampunkan dosanya-. Lalu dia
melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa
ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: HambaKu melakukan dan dia mengetahui
bahawa baginya tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan
hambaKu ini, buatlah apa yang kau mahu aku ampunkan engkau”. (Riwayat al-Bukhari
dan Muslim).
6. Dari hadis di atas menggambarkan, selagi seseorang hamba Allah menyesal dan insaf, sekalipun telah berulang dosa, Allah Yang Maha Pengampun tetap mengampuninya. Namun, hendaklah kita berhati-hati kerana waktu kematian tidak pasti. Orang yang bertaubat dan berjaya mengawal dirinya tentulah lebih baik dari yang gagal mengawal diri. Tidak mustahil ketika dia gagal mengawal diri itu, kematian menjemputnya pergi.
7. Apapun, pintu taubat dalam Islam ini sentiasa terbuka. Tidak kira besar mana pun dosa, berapa kali ia mengulanginya. Insan jangan berputus asa dari rahmat Allah. Firman Allah: (maksudnya):
“Katakanlah: “Wahai hamba-hambaKu yang telah
melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan
maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya
Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani.” (Surah az-Zumar: 53).
Putus asa dari rahmat Allah adalah bisikan syaitan yang enggan melihat hamba-hamba Allah kembali kepada Allah.
8. Antara cara untuk memboleh kita istiqamah dengan taubat kita ialah memohon pertolongan Allah agar kita tetap atas jalan hidayah. Al-Quran mengajar kita doa: (maksudnya)
“Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau memesongkan
hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada Kami
limpah rahmat dari sisiMu; Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah
pemberianNya” (Surah Ali ‘Imran: 8).
Nabi s.a.w pula selalu membanyakkan doa:
“Wahai Yang Membolak-balikkan jantung hati
(Allah)! Tetapkan daku atas agamuMu” (Riwayat al-Tirmizi, Ahmad, Ibn Abi ‘Asim-
dinilai sahih).
9. Juga, antara langkah mengekalkan dalam kebaikan adalah dengan mendampingi mereka yang baik dan soleh. Teman yang baik dan mahukan kebaikan akan membawa kita berterusan dalam kebaikan. Begitulah sebaliknya. Firman Allah: (maksudnya)
“dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat
dengan orang-orang yang menyeru Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang
mengharapkan keredaanNya semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan
pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di
dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui jantung hatinya
lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami, serta dia menurut hawa
nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran”. (Surah al-Kahfi:
28).
Hiduplah dalam lingkungan teman-teman yang selalu berpesan-pesan kepada kebenaran dan kesabaran.
10. Maka, diingatkan jangan kita berputus asa dari rahmat Allah, dan jangan kita jadikan orang lain berputus asa dari rahmat Allah. Insan mempunyai peluang bertaubat sehingga nyawa ke halkumnya. Sabda Nabi:
“Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang
hamba selagi nyawa belum sampai ke halkumnya” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai hasan
oleh al-Albani).
kredit: qawanitadanperkahwinan
No comments:
Post a Comment