Monday 1 December 2014

Meal Shake Shaklee Bahaya Sebab Ada MALTODEXTRIN !!

Meal Shake Shaklee bahaya sebab ada MALTODEXTRIN !!
Tak sesuai diamalkan. Bahaya sungguh. Sebelum menuduh or ckp pape, apa kata buat bacaan dulu untuk cedok ilmu.

Maltodextrin bukan lah bahan kimia yg boleh dihasilkan kat kilang or makmal tapi ia adalah sejenis karbohidrat kompleks, extrak dari jagung dan beras. Boleh juga dtg dari gandum dan kentang. Paling mudah kebanyakan kilang proses makanan pun guna maltodextrin ni untuk produk2 dorang juga. Ia gula tambahan sebab gula ni lebih murah dari gula tebu. 
Produk2 seperti coklat, gula2, aiskrim, coca cola, pepsi , yogurt mmg mengandungi benda alah ni. Tak persoalkan pulak sbb sedap sgt kan, smpi tak leh nk soal. Ramai tak sedar ni, hampir kebanyakan produk ada maltodextrin.

Kesan buruk maltodextrin ni boleh jadi obesiti dan rasa lapar. Tanpa serat dan nutrien yg natural ia akan serap terus dlm darah. Jika sel badan tak guna glucose ni, maka ia jadi lemak.





Dalam meal shake shaklee mmg ada maltodextrin. Tak tipu. Sebab apa ada dlm tu. untuk bekalkan glucose dgn cepat. Sebab itulah meal shake ni Indeks Glisemix Tinggi.
Jadi dah tahu Indeks Glisemix Tinggi tu maka ambilah meal shake ni selepas bersenam atau ketika badan tengah aktif bekerja, sebab ketika ni badan perlukan gula.

INFO LANJUT : MALTODEXTRIN

Satu lagi isu, kandungan gula dalam meal shake tu tinggi sebab kat ingredients ada tulis 100g per serving. Kalau kasi kat kanak-kanak ni memang sangat tak sesuai la sebab tinggi benar. Even sy org dewasa pun tak la ambil sampai 100g sehari. Cuba perhati betul-betul kat canister meal shake , mohon semua jgn abaikan serving size 34g per serving bersamaan dengan 1/4cup yang ada tertulis pada setiap canister meal shake itu.

Untuk kanak-kanak ada cara dan panduan tertentu untuk mereka. Setiap pengedar yang sah sepatutnya ada cara dan panduan / sukatan meal shake untuk kanak-kanak dan dewasa mengikut peringkat umur anak tadi.
Kalau beli dengan saya, saya akan beri lah sukatan tu. Kalau kita sendiri tak ikut panduan cara yang betul, dari situlah wujudnya perkataan BAHAYA dan TAK SELAMAT !! Kejap aje jadi viral.



CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe

Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...