Thursday 12 June 2014

Bayi Tak Tahu Beza Siang & Malam, Ramai Ibubapa Join Kelab Tak Tidur Malam

Mommy & daddy baru.. camne rasa join kelab tak tidur malam?
Mesti nak bangun pagi susah kan.. sebab mengantuk jaga baby. Baby tak tahu lagi nak bezakan siang dan malam .Hanya tahu menyusu / makan , menangis dan tidur. Rutin harian nya begitu untuk beberapa bulan. Bayi juga tak tahu nak bercakap, jadi mereka hanya luahkan perasaan melalui tangisan.

Waktu ini hanya untuk anda dan bayi shj. dan untuk bayi biasakan diri dengan kehidupan di luar rahim.




BAYI YANG BARU LAHIR tidur sehingga 16 jam . dan setiap bayi mempunyai pola tidur yang sangat berbeza. Ada yang tidur panjang, ada yang tidur pendek2 dan kerap terjaga. Mereka tidak tahu perbezaan antara siang dan malam. Pada waktu ini, makanan dan tidur berkait rapat. Bayi terbangun bila lapar, diberi susu, dan kemudian kembali tidur. Sewaktu bayi anda tidur mereka melalui berbagai fasa tidur. Itulah sebabnya mengapa mereka kadang-kadang tidur sangat tenang, dan dilain waktu nampak gelisah.

Bayi yang baru lahir perlukan banyak tidur dan pakar menyarankan ibubapa untuk beri bayi mereka susu, bersalin baju atau lampin, memeluk, bermain dengannya dan kembali tidur dalam waktu satu jam.

Terlalu banyak pelawat boleh menganggu bayi. Cubalah jarakkan lawatan mereka, dan elakkan dari bertukar-tukar tangan memegang bayi pada satu masa sekaligus. Apabila berlaku macam ni bayi akan jadi cepat letih dan tidurnya tak nyenyak. Tidur kan bayi cepat bila nampak tanda-tanda keletihan muncul. 

Cth tanda bayi mulai letih:
• Tidak selesa
• Mengenggam tangan
• Gerakan yang terkejut2
• Muka berubah macam nak menangis
• Menguap
• Merenung tajam.


Jadi bila dah faham, cepat2 ambil tindakan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...