Penegasan ini adalah berdasarkan pandang Jumhur Fuqaha yang tidak mensyaratkan seseorang wanita itu mesti hamil terlebih dahulu untuk menyusukan seperti mana pandangan Mazhab Hanbali , SyafiĆ, dan Hanafi yang menyatakan seorang wanita yang hendak menyusukan anak, tidak disyaratkan mempunyai suami yang menyetubuhinya.
Jumhur
Fuqaha bersepakat bahawa terdapat 2 kaedah penyusuan menjadikan bayi tersebut
mahram dengan sebab susuan, iaitu penyusuan secara langsung dari payu dara dan
penyusuan secara tidak langsung dari tiub, botol susu dll. Sehubungan itu, bagi
wanita yang menggunakan alat sokongan atau alat bantuan sebagai kaedah
menyusukan bayi, muzakarah memutuskan bahawa bayi tersebut sah sebagai anak
susuan apabila cukup syarat-syarat penyusuan berikut:
a.
Bilangan susuan hendaklah dengan lima kali penyusuan
b.
Susu yang dihisap mestilah sampai ke perut bayi dan
c.
umur bayi tidak lebih 2 tahun mengikut perkiraan bulan qamariah
Hujah
thabitan ini ialah kerana susu ibu tersebut telah menjadi makanan asasi kepada
bayi yeng menumbuhkan daging dan memanjangkan tulang, sama seprti bayi yang
menyusu terus daripada payudara. Bagaimana pun, sekiranya kaedah yang dilakukan
adalah secara menyuntik susu melalui qubul dan dubur, menitik susu ke dalam
mata, telinga atau di tempat luka tubuh badan, maka bayi tersebut tidak sah
sebagai anak susuan.
Muzakarah
juga memutuskan bahawa seorang wanita beragama Islam tidak dilarang untuk
menyusukan bayi bukan Islam dan begitu juga seorang bayi beragama Islam boleh
menyusu kepada wanita bukan Islam kerana tidak ada nas syarak yang melarangnya.
penyusuan tersebut tidak memberi kesan akidah dan agama bayi yang disusukan
tersebut.
Bagi
seorang lelaki yang telah mengahwini wanita yang menyusukan bayi angkat dan
bayi tersebut telah thabit menjadi anak susuan, maka muzakarah memutuskan
bahawa lelaki yang menjadi suami kepada wanita berkenaan adalh menjadi mahram
kepada anak susuan tersebut.
(FATWA
INI DIPUTUSKAN OLEH JAWATANKUASA MAJLIS FATWA KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL UGAMA
ISLAM MALAYSIA KALI KE-96 YANG BERSIDANG PADA 13-15 OKTOBER 2011)
Iman: Bilangan No 8
No comments:
Post a Comment