Wednesday 7 January 2015

Pabila Anak Merajuk : 5 Tips Pasti Buat Anda Tarik Nafas Lega

Tips buat anak merajuk..
Amboi.. panjang benar muncung si kecil sebab merajuk bila kene tegur/ kene marah kan. Tapi itulah hakikat seorang anak yg meningkat dewasa. Esok2 kita yg rindu karenah anak2 ni ..anak kan penawar hati. Pernah kan bila kita balik kerja penat-penat dan kadang tu marah kat bos.. tapi bila kita balik rumah tengok muka anak terus je sejuk hati kan..



Jom saya nak kongsikan tips-tips simple yang boleh dipratikkan kalau anak kita tengah merajuk.

1.Berikan pelukan
Kuasa pelukan ni memang tak boleh nak sangkal lagi, kalau anak anda tengah muncung panjang tu kan..cuba lah peluk dia..kalau dia macam menolak tu kan…buatlah dialog sedih sikit macam “dah tak sayang kat mama ke? kalau macam tu mama pergi lah…” . Pas tu otomatik je dia akan peluk balik.

2.Cium
Bila dah peluk berikan dia ciuman sayang kat pipi anak anda.

3.Bisik di telinga
Kemudian bisik kat telinga dan beritahu apa yang dia buat tu tak sepatutnya dibuat dan kenapa tak boleh buat..adoii anak-anak sekarang ni bila kita kata tak boleh mesti soalan KENAPA? akan keluar dari bibir dia…macam iklan kt tv yang ada pelakon Wardina tu…kan anak dia tanya kenapa?kenapa? last2 sudu jatuh dan Wardina tanya kenapa? dia jawab graviti mama..itu tandanya otak si manja anda sedang berhubung…(hahaha macam iklan lak?)

4.Berikan pujian
Pujian ni sebenarnya penting untuk anak kita rasa apa yang mereka buat tu betul dan hargai, alah apa lah sangat kalau kita ucapkan “Terima kasih sayang..sebab tolong mama” walaupun apa yang dia buat tu kerja yang mudah je seperti ambilkan segelas air.

5.Urut perlahan belakang badan anak
Tunjukkan kasih sayang anda pada anak-anak anda..alah urut perlahan belakang bukannya susah pun dan kadang dengan menyentuh belakang mereka..rajuk si anak pun akan surut dengan sendirinya.

Anak-anak ni kalau kita marah, makin dia akan melawan dan memberontak. Saya sendiri pun mengalami situasi macam ni. Iyelah kan kadang tu hilang jugak kesabaran. Tapi bila tengok anak makin melawan memang takde gunanya kita nak marah-marah anak dengan teruk. Biasanya rajuk anak kejap je.. 



kredit: Kak fyna (Bengkung Moden)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...