Friday 4 September 2015

Breastfeeding Is Natural But Not Always Easy

Bismillahirahmanirrahim..
Syukur Alhamdulilllah saya berpeluang lagi menjenguk dan menulis di blog ni. Rasa dekat 3 bulan juga tak update sebab bersalin dan berpantang. Takde masa juga nak update blog.

Saya selamat bersalin anak ke-2 pada 28 Ogos 2015, overdue 4 hari. Baby girl lagi.
Dhia Nur Aisyah nama nya.
So sekarang Iman dah ada adik yang boleh diusik dan dibuat kawan.


Kini, macam biasa la bermula semula aktiviti penyusuan lepas  Iman bercerai susu masa umur nya 3 thn lebih. Sebab masa ni dah sah pregnant lagi 3 bulan. Alhamdulillah mudah je iman bercerai susu saya letak ranting pokok bakawali pada puting. Letak sikit je. Rasanya memang sangat pahit. Jadi Iman tak suka automatik terus tak nak.

So kalau ada ibu-ibu yang nak cerai susu, boleh try cara ni ye. Tapi kene ingat pastikan betul-betul bersedia nak bercerai susu sebab hal macam ni melibatkan emosi anak dan ibu. Biasalah bila BF ni anak dan ibu jadi rapat.

Kini baby Aisyah dan 3 bulan, saya pun dah masuk kerja. Sebulan sebelum masuk kerja kenala buat stok susu kan. Kali ni Allah swt permudahkan lagi segala urusan, diberi rezeki susu badan yang banyak sampai memancut-mancut. Jadi stok susu dalam fridge cepat je dah penuh dalam masa 2 minggu. Lactating like crazy saya di buat nyer..

Walaupun susu badan tiada masalah setakat ni, tapi saya amalkan juga mengambil suplemen Shaklee dan makan makanan yang boleh bantu banyakkan susu badan. Sebab nak maintain lama kan, jadi susu badan perlu la sentiasa maintain. Pam susu pun jangan skip2. Tak salah pun makan suplemen kalau susu bdan tengah banyak kan, bukan bila masalah timbul baru nak cari itu ini. Masa tu hati confirm dah down sangat.

Dengan suplemen Shaklee ni  jugalah perjalanan penyusuan lebih mengembirakan sebab hati senang dan gembira selalu. Nak kekalkan juga emosi bukan mudah especially kalau badan tengah penat. Memang penat la jaga budak kan.. respect pada para pengasuh yang boleh jaga 4 5 orang anak dalam satu masa. Sedangkan saya sendiri jaga 2 anak tangan pun macam sotong dah.


Oklah, kat bawah ni testimoni saya sendiri.


Photo kat bawah ni pam susu kat pejabat.
Walaupun hari ni ada kekangan masa sebab sibuk.. dpt juga bawa balik 20oz utk si manja.. 2x pam je hari ni..Selalu pam 3 atau 4x..

Syukur. .Rezeki anak..

Tq Allah swt.


Breastfeeding is natural but not always easy.
Saya berpegang pada ni selalu. 
Kalau hati kita tak senang, penyusuan akan jadi susah.. susu jadi sikit.. mcm2 masalah.
Kalau kita tak pam di pejabat, penyusuan pun akan jadi susah bilamana susu akan merudum.
Pendek kata semangat dan hati kena kuat.

Walau apa pun spread more love to your lovely babies, mom! Give the best.


Ada masalah penyusuan?

SMS/wsapp :017-6706342 (Azimah)
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe 


Diclaimer: 
Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...