Friday 22 August 2014

Perlukah Suplemen Penyusuan Sewaktu Berpantang?

Perlukah suplemen  tambahan semasa berpantang?
Perlu atau tidak semua bergantung pada individu. Alhamdulillah rezeki dari Allah, ada ibu yang dianugerahkan susu badan yang banyak. Anak belum lahir lagi susu dah menitik-nitik. Tak payah susah payah dan tak payah risau anak tak dapat susu badan sejam lebih bersalin tu. 



Namun tak semua nya begitu. Berbeza dengan ibu yang baru bersalin, ada yang susu badan langsung tak keluar. Terpaksa anak minum susu formula dulu. Banyak berlaku pada ibu-ibu baru. Sebenarnya susu ada, tapi belum masanya keluar. Kebiasaan nya akan keluar susu tu  antara 3-5 hari selepas bersalin. Sebab itu ada yang pergi berurut sebab khuatir bila bengkak susu, ada yang tak tahan sampai demam dibuatnya.

Di sini la berlakunya sedikit kesukaran buat si ibu terutama yang kurang ilmu tentang penyusuan. Ramai ibu muda yang  awal-awal lagi dah beri susu pakai botol pada si bayi. Kesannya, bayi keliru puting, masa tu kesannya sangat besar, pengeluaran susu terganggu dan pengeluaran tidak banyak kerana tiada rangsangan dari bayi. Ramai yang panik sampai mengabaikan pengambilan makanan yang boleh diambil untuk bantu mengalakkan pengeluaran susu. Anda boleh makan kurma, oat, jantung pisang, susu badam, halba dan banyak lagi jika pandai kawal keadaan dan emosi. Dalam situasi inilah pentingnya suplemen tambahan sebab suplemen boleh bantu cepatkan pengeluaran susu dan bantu menghasilkan susu badan yang banyak, berkualiti sebab penuh dengan zat tambahan lagi. Ada syarat nya juga, jangan lupa pam dan direct feed anak, itu yang terbaik.

“Saya tiada masalah penyusuan pun, jadi tak perlulah ambil suplemen?” Ramai yang berkata begini kat saya. Sebenarnya tak perlu la kalau anda memang jaga pemakanan dan memang dapat zat yang perlu untuk badan dan hasilkan susu. Berapa ramai yang makan sayur setiap hari? Tak ramai, malah ramai benci makan sayur hingga anak-anak kita sendiri pun kurang makan sayur.

Sangat dialu-alukan mengambil suplemen tambahan lebih-lebih lagi jika si ibu tadi bekerja. Masa pantang ni la perlu nya kita simpan stok sebelum kembali bekerja. Sementara susu tengah melimpah, tambahkan lagi dengan suplemen, In syaa Allah rezeki anak makin bertambah. Memang susu ibu dah berkhasiat cuma kita tak tahu sejauh mana kualiti susu kita itu untuk bantu tubuh badan anak membesar dan lebih kuat imuniti tubuhnya melawan penyakit.

Pengalaman saya sendiri, anak saya susah nak demam. Alhamdulillah. Ada anak dapat selsema disusuli dengan demam, namun saya bertuah dan bersyukur Iman hanya selsema sahaja. Jika Iman demam, dia masih lagi aktif berlari-lari dan ketawa walaupun suhu badan panas.Cuma kita je perlu monitor suhu badan anak. Sebab itu saya nak kongsikan dengan anda kebaikan kita ambil suplemen, untuk anak-anak kita juga. Hati kita pun senang dan tak selalu skip kerja bila anak sihat. Tak perlu juga berulang alik ke klinik selalu.

Ibu dalam pantang tu jangan gemar bertangguh nak simpan stok susu. Sebulan lepas bersalin pun dah boleh mula, waima lebih awal pun boleh. Ada kita gemar bertangguh, 2-3 minggu lagi nak kerja baru nak mula buat stok, masa tu kita tak tahu sama ada susu badan tu masih banyak ke tak. Kalau meriah lagi Alhamdulillah. Itu yang sepatutnya. Memang dalam pantang kita ada rasa culas / malas nak buat itu ini, rasa penat dan luka pun mungkin tak sembuh lagi (czer). Kalau betul-betul nak kasi susu badan, ini lah caranya. Ambil suplemen untuk kembalikan tenaga yang hilang masa proses bersalin tu.

Kat bawah ni testimoni ibu gembira dengan set pantang kami.

Testimoni SET PANTANG SHAKLEE 2:
~Hasil pam selama 20 hari ~ tak penat, tak ngantuk~


set-pantang-shaklee-susu-banyak


Testimoni SET PANTANG SHAKLEE 2: 
~Badan tak rasa lemah dan sejuk-sejuk. Luka cepat sembuh dan tak sembelit~


set-pantang-shaklee-susu-banyak

Selamat ke suplemen Shaklee ni?
Ermm, tak kan la  nak bahayakan nyawa si ibu dan anak, dah namanya suplemen dalam pantang, pastilah selamat gitu.


Ingin dapatkan produk hebat ini? Hubungi:
CALL/SMS/ wsapp 017-6706342 (Azimah)
Emel: mamaBatrisyia82@gmail.com
PM FB: Azimah Su'ut
FB page: Mama Batrisyia e-shoppe

Area COD saya di kawasan UPM Serdang, Seri Kembangan, Bandar Baru Bangi, Kajang, Puchong, Putrajaya, Bukit Mahkota dan Kuala Lumpur (area Pavillion, Klcc, Bukit Bintang dan beberapa kwsn lain), Miri, Sarawak. Jika kawasan anda tiada dlm senarai, boleh hubungi dan maklumkan saya. 

Penafian: Produk ini tidak bertujuan untuk diagnosis,merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...